logo
W 2025 roku dyslektycy napiszą egzamin ósmoklasisty w krótszym czasie. fot. Lukasz Piecyk/REPORTER/EastNews
Reklama.

Od 2025 roku zmiany czasu w egzaminie ósmoklasisty

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała informator egzaminu ósmoklasisty, w którym są wiadomości o reformie związanej z dodatkowym wydłużeniem czasu oraz z zasadami korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych podczas egzaminu. Wydłużenie ogólnego czasu egzaminów o około 25 proc. wpłynie na wszystkie przedmioty, co wiąże się z koniecznością wprowadzenia zmian dla uczniów wymagających specjalnych warunków.

Uczniowie, którzy posiadają odpowiedni dokument uprawniający do korzystania z dodatkowych udogodnień, będą mogli liczyć na dodatkowy czas na egzaminie. W przypadku uczniów z dysleksją (a także dysortografią, dysgrafią i trudnościami w dyskalkulacji) ustalono, że ich czas pracy będzie taki sam, jaki obowiązuje wszystkich uczniów. W tym roku limity czasowe na egzaminach będą wynosiły:

  • język polski – 150 minut,
  • matematyka – 125 minut,
  • język obcy nowożytny – 110 minut.
  • Dodatkowo czas ten może być wydłużony (ale nie musi) maksymalnie o:

  • 75 minut dla języka polskiego,
  • 65 minut dla matematyki,
  • 55 minut dla języka obcego.
  • Dłuższy czas dla uczniów ze specjalnymi potrzebami

    Centralna Komisja argumentuje, że wydłużenie czasu ma umożliwić uczniom spokojne sprawdzenie swojej pracy oraz pomóc tym, którzy w dniu egzaminu napotkali niespodziewane trudności, np. związane z koncentracją czy stresem egzaminacyjnym.

    Nowe zasady dotyczą również uczniów z innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. osób z autyzmem, słabowidzących, niewidomych, niesłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z afazją, z niepełnosprawnością ruchową wynikającą z porażenia mózgowego oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Dla tych grup czas trwania egzaminu jest nieco dłuższy i wynosi:

  • język polski – do 225 minut,
  • matematyka – do 190 minut,
  • język obcy – do 165 minut.
  • Dodatkowo przewidziano odrębne regulacje dla cudzoziemców oraz dzieci i młodzieży Z Ukrainy. Z kolei nowe zasady dotyczące korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych umożliwią uczniom korzystanie z aplikacji mobilnych do monitorowania stanu zdrowia (np. aplikacja monitorująca poziom cukru we krwi cukrzyka), przy czym nauczyciel wspomagający lub specjalista będzie mógł udzielić pomocy w obsłudze tych urządzeń, jeśli zajdzie taka potrzeba.

    Źródło: strefaedukacji.pl, cke.gov.pl

    Czytaj także: