Nauczycielka prowadzi lekcję, na której uczeń się zgłasza.
Nowe przedmioty będą mogły być prowadzone bez dodatkowych studiów. fot. zgel/123rf.com
Reklama.

Dwa nowe przedmioty

W kolejnym roku szkolnym, czyli 2025/2026 Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzić do szkół 2 nowe przedmioty, które zastąpią dotychczasową Historię i Teraźniejszość oraz WDŻ, czyli wychowanie do życia w rodzinie. Zamiast nich w przyszłym roku uczniowie będą mieli edukację obywatelską oraz edukację zdrowotną.

Do konsultacji publicznych trafił właśnie projekt rozporządzenia Ministry Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej, który dotyczy szczegółów w prowadzeniu nowych przedmiotów w szkołach. Dzięki dostępowi do projektu możemy sprawdzić, jak MEN planuje edukować w kwestii zdrowia i wiedzy o kraju.

Edukacja obywatelska

Przedmiot edukacja obywatelska ma zastąpić HiT i będzie przedmiotem nauczanym w szkołach średnich. Od II klasy liceum ogólnokształcącego, technikum i szkoły branżowej I stopnia uczniowie będą mieli lekcje z tego przedmiotu zamiast HiT. Zależnie od profilu szkoły będzie to różny wymiar godzinowy:

  • 2 godziny tygodniowo w klasie II i 1 godzina tygodniowo w klasie III liceum ogólnokształcącego,
  • 1 godzina tygodniowo w klasie II i III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej (wymiar godzin jest analogiczny do wymiaru godzin przewidzianego wcześniej dla przedmiotu historia i teraźniejszość),
  • 1 godzina tygodniowo w każdej z klas II-IV technikum,
  • 1 godzina tygodniowo w klasie II i III szkoły branżowej I stopnia.
  • Lekcje z edukacji obywatelskiej będą mogli prowadzić nauczyciele, którzy mają wykształcenie kierunkowe potrzebne do nauczania historii, historii i teraźniejszości oraz wiedzy o społeczeństwie. Wcześniej pedagodzy dostaną możliwość uczestnictwa w szkoleniach doskonalących.

    Edukacja zdrowotna

    Drugi przedmiot, czyli edukacja zdrowotna ma zastąpić WDŻ. Wcześniej pojawiały się plany, że zmiana jest po to, by lekcje miały również zakres tematyczny związany z emocjami, psychiką, problemami współczesnych nastolatków takimi jak różne uzależnienia, obecność w mediach społecznościowych czy problemy psychiczne. Dodatkowo MEN zaznaczał, że chce rozszerzyć tematykę edukacji seksualnej. Według projektu w szkołach będzie obowiązywał następujący wymiar zajęć:

  • 1 godzina tygodniowo w klasach IV-VIII szkół podstawowych (w klasach VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego z uwagi na egzamin ósmoklasisty,
  • 2 godziny w klasach I-III w liceach ogólnokształcących (z wyłączeniem liceów ogólnokształcących dla dorosłych). Przedmiot będzie mógł być realizowany w klasach I-II, II-III lub I i III.
  • Przedmiotu będą mogli nauczać nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, psychologowie oraz pedagodzy po podyplomowych studiach z zakresu edukacji zdrowotnej.

    To oznacza, że do prowadzenia przedmiotów, które zostaną wprowadzone w szkołach, nauczycielom wystarczy wykształcenie, które już mają. Większość pewnie będzie musiała przejść doszkalające zajęcia dla pedagogów, ale nie będą to np. całe podyplomowe studia. Nauczyciele, którzy dotychczas prowadzili HiT i WDŻ mogą więc być zapewne spokojni o swoją pracę.

    Źródło: samorzad.pap.pl, gov.pl

    Czytaj także: