Barbara Nowacka cały czas sprząta po decyzjach poprzedniego ministra edukacji Przemysława Czarnka. W 2025 roku MEN planuje do szkół wprowadzić zmianę w przedmiotach: zniknie HiT i WDŻ. Do konsultacji publicznych trafił właśnie projekt rozporządzenia o przedmiotach, które będą je zastępować.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
W kolejnym roku szkolnym, czyli 2025/2026 Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzić do szkół 2 nowe przedmioty, które zastąpią dotychczasową Historię i Teraźniejszość oraz WDŻ, czyli wychowanie do życia w rodzinie. Zamiast nich w przyszłym roku uczniowie będą mieli edukację obywatelską oraz edukację zdrowotną.
Do konsultacji publicznych trafił właśnie projekt rozporządzenia Ministry Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej, który dotyczy szczegółów w prowadzeniu nowych przedmiotów w szkołach. Dzięki dostępowi do projektu możemy sprawdzić, jak MEN planuje edukować w kwestii zdrowia i wiedzy o kraju.
Edukacja obywatelska
Przedmiot edukacja obywatelska ma zastąpić HiT i będzie przedmiotem nauczanym w szkołach średnich. Od II klasy liceum ogólnokształcącego, technikum i szkoły branżowej I stopnia uczniowie będą mieli lekcje z tego przedmiotu zamiast HiT. Zależnie od profilu szkoły będzie to różny wymiar godzinowy:
2 godziny tygodniowo w klasie II i 1 godzina tygodniowo w klasie III liceum ogólnokształcącego,
1 godzina tygodniowo w klasie II i III liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącym zajęcia w formie stacjonarnej (wymiar godzin jest analogiczny do wymiaru godzin przewidzianego wcześniej dla przedmiotu historia i teraźniejszość),
1 godzina tygodniowo w każdej z klas II-IV technikum,
1 godzina tygodniowo w klasie II i III szkoły branżowej I stopnia.
Lekcje z edukacji obywatelskiej będą mogli prowadzić nauczyciele, którzy mają wykształcenie kierunkowe potrzebne do nauczania historii, historii i teraźniejszości oraz wiedzy o społeczeństwie. Wcześniej pedagodzy dostaną możliwość uczestnictwa w szkoleniach doskonalących.
Edukacja zdrowotna
Drugi przedmiot, czyli edukacja zdrowotna ma zastąpić WDŻ. Wcześniej pojawiały się plany, że zmiana jest po to, by lekcje miały również zakres tematyczny związany z emocjami, psychiką, problemami współczesnych nastolatków takimi jak różne uzależnienia, obecność w mediach społecznościowych czy problemy psychiczne. Dodatkowo MEN zaznaczał, że chce rozszerzyć tematykę edukacji seksualnej. Według projektu w szkołach będzie obowiązywał następujący wymiar zajęć:
1 godzina tygodniowo w klasach IV-VIII szkół podstawowych (w klasach VIII nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego z uwagi na egzamin ósmoklasisty,
2 godziny w klasach I-III w liceach ogólnokształcących (z wyłączeniem liceów ogólnokształcących dla dorosłych). Przedmiot będzie mógł być realizowany w klasach I-II, II-III lub I i III.
Przedmiotu będą mogli nauczać nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie, psychologowie oraz pedagodzy po podyplomowych studiach z zakresu edukacji zdrowotnej.
To oznacza, że do prowadzenia przedmiotów, które zostaną wprowadzone w szkołach, nauczycielom wystarczy wykształcenie, które już mają. Większość pewnie będzie musiała przejść doszkalające zajęcia dla pedagogów, ale nie będą to np. całe podyplomowe studia. Nauczyciele, którzy dotychczas prowadzili HiT i WDŻ mogą więc być zapewne spokojni o swoją pracę.