logo
Łatwo stracić rachubę, gdy dziecko chce obejrzeć jeszcze tylko jedną bajkę. Fot. 123rf.com
Reklama.

Badacze z Murdoch Children's Research Institute obserwowali 220 australijskich rodzin przez okres ponad dwóch lat. Naukowcy chcieli sprawdzić, jaki wpływ na umiejętności językowe ma rodzinne korzystanie z ekranów. Wyniki tych obserwacji opublikowali w czasopiśmie "Journal of the American Medical Association" (Jama) i trzeba przyznać, że są one mocno niepokojące.

Australijscy naukowcy odkryli bowiem, że każda dodatkowa minuta spędzona przed ekranem to o siedem słów mniej, które trzylatek ma szansę usłyszeć z ust rodziców. Od dawna eksperci ostrzegają, że nadmierne korzystanie z ekranów w pierwszych latach życia może wpływać niekorzystnie na rozwój mowy dziecka. Te badania mówią jednak wprost o "okradaniu" dzieci z ponad 1000 słów dziennie.

Tego dzieci nie słyszą

Maluchy biorące udział w badaniu zostały wyposażone w urządzenie umożliwiające nagrywanie dźwięku przez 16 godzin dziennie. Po przeanalizowaniu łącznie 7000 godzin nagrań audio zespół badaczy odkrył, że małe dzieci spędzały przed ekranem średnio 3 godziny dziennie.

Wcześniejsze badania naukowe wykazywały wielokrotnie, że im dzieci więcej słów usłyszą i im więcej rozmów mogą odbyć, tym lepiej, jeśli chodzi o wczesny rozwój językowy. Dlatego nam, rodzicom powinno zależeć na tym, by maluchy słyszały ich jak najwięcej.

Ekrany jednak skutecznie z tego "okradają" nasze dzieci. Badacze wyliczyli, że czas spędzany przed ekranem może pozbawić przeciętnego trzylatka 1100 słów usłyszanych, 840 wypowiedzianych oraz 194 rozmów dziennie.

Dbając o to, co słyszy dziecko

Przeciętne dziecko słyszy od 5000 do 35000 słów dziennie, co oznacza, że znaczenie tych utraconych słów może być różne. Badaczom nie udało się powiązać utraty zdolności uczenia się z opóźnieniem mowy, które dotyka jedną czwartą australijskich uczniów rozpoczynających naukę w szkole podstawowej. Mimo to liczby te dają do myślenia, bowiem wcześniejsze badania niejednokrotnie wykazywały, że ekrany mogą zakłócać rozwój mowy.

Eksperci poza stosowaniem limitów, namawiają do gaszenia telewizora w tle. Nawet jeśli myślisz, że twoje dziecko bawi się lub czyta, gdy w tle włączony jest telewizor, w rzeczywistości nie czerpie pełnych korzyści z żadnej z tych czynności, tłumaczą eksperci. 

Dobra wiadomość jest taka, że autorzy badania twierdzą, że staranne dobranie treści edukacyjnych oraz aktywne oglądanie z dzieckiem (rozmowa o tym, co widzi na ekranie) może zmniejszyć negatywny wpływ czasu spędzanego przed ekranem.

Źródło: theguardian.com

Czytaj także: