Inteligencja to szereg umiejętności, które wpływają na to, jak rozumujemy i liczymy. Jednym z jej elementów jest inteligencja liczbowa, zwana też numeryczną, która odpowiada za logiczne myślenie i łatwość w poruszaniu się w działaniach matematycznych. Nauczycielka matematyki opowiedziała, jak ją wspierać i rozwijać u dzieci.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Dzieci, które mają łatwość w rozwiązywaniu matematycznych zadań, rozumieją działania z zakresu matematyki, z którymi nie miały jeszcze do czynienia oraz mają łatwość w logicznym rozumowaniu, zazwyczaj odznaczają się wysokim ilorazem inteligencji numerycznej. To element inteligencji ogólnej, czyli rozumowania, logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, ale też kreatywność i widza emocjonalno-społeczna.
Inteligencja liczbowa, zwana tez numeryczną, to umiejętność logicznego myślenia i stosowania ustalonych zasad w działaniach matematycznych. Dzięki wysokiej inteligencji liczbowej, dzieci i dorośli mają łatwość w rozwiązywaniu równań i nierówności, znajdują niewiadome w zadaniach, bez problemu rozumieją nowe pojęcia z zakresu matematyki, których starają się nauczyć ich pedagodzy podczas lekcji.
Anna Stęrzewska, nauczycielka matematyki, która w mediach społecznościowych prowadzi konto jako ania_od_matmy, podzieliła się szeregiem sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że dziecko jest uzdolnione, a jego inteligencja numeryczna jest na naprawdę wysokim poziomie.
Jak rozpoznać inteligencję liczbową?
Stęrzewska pod jednym z najnowszych filmów na swoim Instagramie (tutaj możesz zobaczyć cały post) wypisała kilka punktów, które mogą świadczyć o tym, że nasze dziecko ma większy niż rówieśnicy talent matematyczny:
"1. Obserwuj jego/z jej zachowanie podczas rozwiązywania prostych zadań matematycznych. Czy dziecko szybko i sprawnie rozwiązuje zagadki liczbowe?
2. Zwróć uwagę na to, jak radzi sobie z abstrakcyjnymi pojęciami matematycznymi. Czy potrafi łatwo przekładać je na konkretne działania?
3. Spróbuj zorganizować zabawy edukacyjne oparte na matematyce. To świetny sposób, aby rozbudzać zainteresowania dziecka liczbami" – wymienia przykłady matematyczka.
Wspieranie inteligencji numerycznej u dziecka
W dalszej części wpisu nauczycielka zaznacza, że warto taką inteligencję numeryczną wspierać i rozwijać, bo może przynosić ona naprawdę zachwycające efekty w nauce. Rozwijanie inteligencji liczbowej może się odbywać w różny sposób, np.:
"4. Poświęć czas na rozmowy z nauczycielem/korepetytorem swojego dziecka. Dowiedz się, jakie są jego/jej mocne strony i słabości w dziedzinie matematyki.
5. Jeśli widzisz, że twoje dziecko ma trudności z matematyką, nie przejmuj się! Ważne jest, abyś wspierał je i zachęcał do dalszego rozwoju. (…)
6. Organizuj regularnie naukowe wyzwania matematyczne dla całej rodziny. To świetny sposób na wspólną zabawę i rozwijanie umiejętności liczbowych.
7. Pamiętaj, aby doceniać sukcesy swojego dziecka i motywować je do dalszej pracy nad swoją inteligencją liczbową" – zaznacza na koniec matematyczka.
Posiadanie umiejętności w rozwiązywaniu zadań z matematyki i logicznym myśleniu o liczbach ułatwia dzieciom również naukę innych ścisłych przedmiotów, takich jak fizyka czy chemia.
Ćwiczenie przynosi efekty
Jak zauważają specjaliści, inteligencję numeryczną można wyćwiczyć i znacznie poprawić poprzez regularne wykonywanie ćwiczeń wymagających liczenia, logicznego myślenia itp. Nie jest więc bezzasadne rozwiązywanie zadań z matematyki w domu po lekcjach, jeśli zależy wam na tym, by dziecko poprawiło swoje oceny z tego przedmiotu albo przygotowało się do egzaminu ósmoklasisty lub matury.
Regularne podejmowanie wyzwań, jakimi są np. zagadki matematyczne, może zwiększyć umiejętności dziecka w radzeniu sobie również z zadaniami z innego działu (np. geometrii). Warto robić już z kilkulatkiem łamigłówki matematyczne, grać w logiczne gry i wspólnie rozwiązywać zadania. Taki sposób spędzania wspólnego czasu może przynieść korzyści w postaci sukcesów na egzaminach, sprawdzianach itp.