mamDu_avatar

Brak prac domowych oczami nauczycielki. Jej perspektywa niektórych zaskoczy

Martyna Pstrąg-Jaworska

31 października 2023, 12:18 · 2 minuty czytania
Rezygnacja z prac domowych w szkołach to temat, który porusza obecnie rodziców, nauczycieli i władze szkół. Wielu nie jest przekonanych do tego pomysłu i argumentuje to tym, że dzieci całkiem przestaną się uczyć. Publikujemy list nauczycielki klas 1-3, która postanowiła podzielić się swoim spojrzeniem na szkołę bez prac domowych.


Brak prac domowych oczami nauczycielki. Jej perspektywa niektórych zaskoczy

Martyna Pstrąg-Jaworska
31 października 2023, 12:18 • 1 minuta czytania
Rezygnacja z prac domowych w szkołach to temat, który porusza obecnie rodziców, nauczycieli i władze szkół. Wielu nie jest przekonanych do tego pomysłu i argumentuje to tym, że dzieci całkiem przestaną się uczyć. Publikujemy list nauczycielki klas 1-3, która postanowiła podzielić się swoim spojrzeniem na szkołę bez prac domowych.
Nauczycielka uważa, że naukę szkolną dziecko powinno kontynuować w domu. fot. oksix/123rf.com
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Nauczanie wymaga indywidualnego podejścia

Otrzymaliśmy wiadomość od jednej z czytelniczek naszego portalu, która postanowiła zabrać głos w dyskusji na temat rezygnacji z prac domowych w szkole:


"Myślę, że nie są dobre żadne skrajności, a zakazy mogą 'wylać dziecko z kąpielą'. W pierwszej klasie w grupie trzydziestoosobowej, w której często są też dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dzieci ukraińskie, nie da się wyłącznie podczas lekcji nauczyć czytania i pisania wszystkich dzieci" – zaczyna swój list nauczycielka nauczania początkowego.

"Proszę wyobrazić sobie trening głośnego czytania, podczas którego dzieci mówią jednocześnie i nie słyszą siebie (bo według wspomnianej zasady powinny nauczyć się tego wyłącznie w szkole podczas lekcji). Zdolne poradzą sobie, ale co z tymi mającymi problemy (autyzm, ADHD, choroby przewlekłe, zachowania opozycyjno-buntownicze...)?

Piękna jest idea indywidualizacji, ale nie ma warunków, aby ją realizować (nauczyciel dosłownie wyrywa strzępy czasu i z doskoku przysiada się do potrzebującego pomocy ucznia). Do tego potrzebna jest względna cisza i indywidualna interakcja".

Rodzic powinien wspierać nauczyciela

Nauczycielka przyznaje, że nie wyobraża sobie pracować z dziećmi bez kontynuowania zagadnień w domu przy współpracy z rodzicami: "Naprawdę wierzy ktoś, że w licznej grupie uda się poświęcić potrzebującym odpowiednią ilość czasu (gdy inne dzieci również wymagają opieki i uwagi). Czy złym rozwiązaniem jest współpraca z rodzicami (pokazanie, jak pomóc dziecku w domu), gdy dziecko trenuje w domu czytanie przez ok. 10 minut dziennie?

Czy coś się stanie, gdy dziecko napisze rządek poznanych tego dnia literek (a rodzic skontroluje prawidłowy kierunek ich kreślenia)? Nauczyciel pokazuje w szkole, ale nie może stać jednocześnie przy każdym dziecku. Jestem doświadczonym pedagogiem, wiem, jak to wygląda w rzeczywistości. Nie mam nauczyciela wspierającego".

Nie mają pojęcia i tworzą utopię

"Mam wrażenie, że pewne decyzje podejmują ludzie, którzy nie mają pojęcia o organizacji procesu nauczania, a wtedy ich pomysły są utopią. Aby coś się udało, to najpierw trzeba zapewnić odpowiednie warunki. Oczywiście nie jestem zwolennikiem zadawania czasochłonnych zadań z wielu przedmiotów naraz, jak to się dzieje w klasach starszych (znam ten problem również z perspektywy rodzica).

Może wystarczy ograniczyć je do niezbędnego minimum, zaplanować tak, aby nie obciążać dzieci jednocześnie zadaniami z różnych przedmiotów naraz, a może niech te zadania będą 'międzyprzedmiotowe'?" – kończy swój list nauczycielka 1 klasy.

Czytaj także: https://mamadu.pl/178285,nauczycielka-zrezygnowala-z-prac-domowych-rodzice-zareagowali-dziwnie