Każdy, kto ma dziecko w szkole podstawowej, pewnie nie raz spotkał się z zadaniami w szkolnych ćwiczeniach, które go przerosły. W sieci pewna mama podzieliła się zdjęciem zadania z matematyki dla pierwszoklasisty, które sprawiło jej kłopot. Internauci jednak szybko znaleźli rozwiązanie, którego kobieta wcale nie była taka pewna.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Twórcy podręczników mają czasami ciekawe spojrzenie na zakres materiału i w kluczu odpowiedzi zdarza się, że znajdują się odpowiedzi, na które nie wpadłby żaden rodzic – a często nawet i nauczyciel. Bywa też tak, że samo polecenie jest skonstruowane tak myląco, że dziecko zupełnie nie rozumie sensu, a nawet rodzice gubią się w logice.
Tak było również w przypadku prostego zadania z zakresu matematyki, które mieli w ćwiczeniu uczniowie 1. klasy szkoły podstawowej. Pewna mama podzieliła się zdjęciem polecenia w internecie i poprosiła o pomoc w rozwiązaniu go, ponieważ treść ją przerosła.
"Witam! Pomóżcie. Pierwsza klasa a ja siedzę i nie wiem, jak to zrobić. Kto potrafi rozwiązać to zadanie? Jedna z tych monet nie jest złotówką, ale druga moneta może być złotówką? No naprawdę nie wiem, jak to ugryźć. Dla mnie to 2 plus 1, ale może się mylę" – napisała kobieta na jednej z facebookowych grup. Na zdjęciu widać treść zadania, które brzmi: "Karol ma dwie monety. Razem ma 3 zł. Jedna z tych monet nie jest złotówką. Jakie monety ma Karol? Narysuj je".
Logika płata figle
Odpowiedź wspomnianej mamy jest prawidłowa, ale wiele osób, czytając to zadanie, łapie się na tym, że zaczyna zbyt mocno kombinować, gdy czyta, że "jedna z tych monet nie jest złotówką". Bo w pierwszym odruchu dla większości osób 3 zł w dwóch monetach oznacza 1 zł + 2 zł. Kiedy czytamy wspomniane wyżej zdanie, nagle wielu osobom się wydaje, że żadna z monet nie może być złotówką, choć nie ma tam takiego stwierdzenia. Bo jeśli jedna z nich nie jest złotówką, to nie oznacza, że druga nie jest.
Screenem z zadaniem podzielił się na TikToku użytkownik kamilus24, który prosi obserwatorów o pomoc – na koniec dość przewrotnie mówi nawet o pomocy ze strony tegorocznych maturzystów. W komentarzach możemy przeczytać odpowiedzi, które raczej szydzą z mamy. Większość po prostu podsuwa prostą odpowiedź:
"No może na pierwszą klasę to faktycznie dosyć trudne, ale bez przesady. 'Jedna' z monet nie jest złotówką, ale druga już tak"
"Jedna nie jest złotówką, więc nadal druga może być złotówką. 1 zł i 2 zł daje 3 zł"
"Źle sformułowane. Powinno być. 'Pierwsza' z nich nie jest złotówką".