Zabawki pozbawione m.in. skojarzeń kolorystycznych związanych z płcią? Tak, ale w Hiszpanii. W czwartek 1 grudnia wszedł w życie kodeks zakazujący "seksistowskich" reklam zabawek dla dzieci - poinformowało hiszpańskie ministerstwo ds. konsumentów.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Hiszpanie są gotowi zaprzestać standardowych praktyk, takich jak marketing lalek wyłącznie dla dziewczynek czy samochodów dla chłopców.
Także kolor różowy nie będzie dłużej przypisany do konkretnych zabawek kojarzonych z dziewczynkami.
Zabawki wolne od stereotypów mają pozwolić dzieciom bawić się z pełną swobodą i rozwijać swój potencjał.
Koniec z podziałami
1 grudnia hiszpański rząd wprowadził kodeks zakazujący wykorzystywania w reklamach zabawek stereotypów związanych z płcią oraz seksualizujących kontekstów. Porozumienie zostało podpisane między Rządem Hiszpanii, Hiszpańskim Stowarzyszeniem Producentów Zabawek oraz niezależną organizacją reklamodawców Autocontrol.
Reklamodawcy zobowiązali się nie tylko do rezygnacji z sugerowania płci odbiorców zabawek np. poprzez kolor, osoby występujące w reklamach czy opis, ale także do starań o stosowanie niedyskryminującego języka oraz przedstawianie pozytywnych wzorców do naśladowania, wspierających równość płci.
Zabawki są dla dzieci
Nowe przepisy wynikają z przeprowadzonej na zlecenie rządu w 2020 r. analizy, która wykazała, jak wygląda hiszpański rynek zabawek. Wnioski: w reklamach zabawek dla dzieci, pełno jest stereotypów związanych z płcią. Na przykład 34 proc. reklam dotyczących zawodu skierowanych do dziewcząt pokazywało oferty pracy związane z sektorem kosmetycznym. Do nich także były kierowane zabawki związane z opieką nad dzieckiem czy pracami domowymi. Z drugiej strony 50 proc. reklam tego samego rodzaju dla chłopców przedstawiało pilotów, policjantów lub żołnierzy.
Ministerstwo ds. konsumentów wielokrotnie podkreślało w prowadzonych kampaniach, że zabawa kształtuje osobowość dzieci i jest niezwykle ważna dla początkowego rozwoju człowieka, w związku z czym powinna być wolna od "stereotypów utrwalających tradycyjne role płciowe.
Różowy nie tylko dla dziewczynek
Zgodnie z nowymi regulacjami od teraz zabawki nie powinny być prezentowane jako przeznaczone wyłącznie dla jednej płci lub drugiej. Przepisy zabraniają nawet używania różu do sprzedaży "zabawek dla dziewczynek" i niebieskiego do sprzedaży "zabawek dla chłopców".
Oprócz tego przekazy reklamowe mają "używać języka inkluzywnego, przedstawiać pozytywne wzorce do naśladowania i stymulować zdrową, odpowiedzialną i zrównoważoną konsumpcję"- mówi jasno nowy kodeks. Zgodnie z porozumieniem, zabawki powinny promować "pluralistyczny, egalitarny i wolny od stereotypów wizerunek nieletnich".
"Zabawki wolne od stereotypów pozwalają dzieciom bawić się z pełną swobodą i w pełni rozwijać swój potencjał jako dorośli" – powiedział w oświadczeniu Alberto Garzon, hiszpański minister ds. konsumenckich i dodał - "Musimy kłaść nacisk na niestereotypowe przekazy, ponieważ reklama skierowana do dzieci pomaga również kształtować ich tożsamość".