Gnębienie czy znęcanie się ma miejsce, gdy ktoś celowo i wielokrotnie grozi, straszy, krzywdzi, wyśmiewa, wyzywa lub krzywdzi kogoś innego. Może to dodatkowo przyjąć wymiar fizyczny, np. poszturchiwania, bicia (niby dla zabawy), zabierania i uszkadzania, a nawet niszczenia rzeczy tej osoby.
Jeśli rówieśnicy nie zgadzają się ze sobą, a w kłótni padną jakieś złośliwe słowa, nie świadczy to jeszcze o gnębieniu czy znęcaniu się. Ma ono miejsce wtedy, gdy krzywdzące zachowanie non stop się powtarza.
Twoje dziecko może przyjść do ciebie i powiedzieć ci, że jest zastraszane. Poskarży się pewnie, że inni drażnią się z nim, wyśmiewają go, wyzywają, ignorują je, szturchają dla zabawy.
Ale często zdarza się tak, że dziecko w ogóle nie mówi o tego typu sytuacjach w szkole, bo czuje się np. zawstydzone, że samo nie potrafi sobie poradzić z gnębieniem przez rówieśników. Niestety ma to ogromny wpływ na jego psychikę – traci pewność siebie, jego samoocena spada, staje się niespokojne i nerwowe.
Jak więc możesz rozpoznać, że w szkole dzieje się coś niepokojącego? Oto pytania, które powinnaś zadać dziecku. Na postawie odpowiedzi zorientujesz się, czy nie jest ofiarą znęcania się przez rówieśników.
1. Co robiłeś dzisiaj w czasie przerw? Z kim bawiłeś się lub spędzałeś czas?
2. Czy jest ktoś, w kogo towarzystwie nie lubisz przebywać? Dlaczego?
3. Z kim nie chciałbyś w szkole rozmawiać? Dlaczego?
4. Jak najczęściej spędzasz czas z rówieśnikami? Czy podoba ci to, co robicie, czujesz się komfortowo, jak jesteś traktowany przez kolegów?
5. Czy nie możesz się doczekać, by jutro pójść do szkoły?
6. Gdybyś mógł zmienić jedną rzecz w szkole, co by to było?
7. Co robiłeś dzisiaj na stołówce? Siedziałeś sam czy z kolegami?
8. Czy zrobiło ci się dzisiaj przykro z jakiegoś powodu?
9. Czy ktoś dzisiaj w szkole płakał?
10. Jak oceniłbyś dzisiejszy dzień?
Kiedy zagadujesz dziecko o to, co wydarzyło się w szkole postaraj się, by rozmowa była luźna, przyjazna, niezobowiązująca. Nie "bombarduj” dziecka pytaniami, raczej wyczuj moment, by rozmowa potoczyła się swobodnie. Zadawaj te proste pytania i słuchaj odpowiedzi.
Możesz spróbować powiedzieć na przykład: "Co się stało dalej?” i "Co wtedy zrobiłeś?”. Takie podejście pomoże twojemu dziecku opowiedzieć o tym, co dzieje się w szkole, co myśli i czuje, a ty zorientujesz się, czy nie jest gnębione lub zastraszane. Jeśli okaże się, że tak jest, musisz interweniować zanim znęcanie się odciśnie psychiczne piętno na twoim dziecku.
Czytaj także: https://mamadu.pl/161371,znecanie-sie-i-przemoc-w-szkole-jak-powinnismy-reagowac-w-takiej-sytuacjiŹródło: raisingchildren.net.au