Zebraliśmy 10 wartościowych myśli o rozwoju dzieci i szkole. Warto wypisać sobie niektóre na kartce i wracać do nich w ciągu roku szkolnego. Niech nasze dzieci mają świadomość, że edukacja powinna być wspierająca, a nie ograniczająca.
1. Prawdziwa nauka zaczyna się od "oczarowania tajemnicą"
"Najpiękniejszą rzeczą, jakiej możemy doświadczyć, jest oczarowanie tajemnicą. Jest to uczucie, które stoi u kolebki prawdziwej sztuki i prawdziwej nauki. Ten, kto go nie zna i nie potrafi się dziwić, nie potrafi doznawać zachwytu, jest martwy, niczym zdmuchnięta świeczka". Albert Einstein
2. Dostosowujmy edukację do predyspozycji uczniów
"Niektórzy uczniowie lubią angielski, inni matematykę, jeszcze inni muzykę. Powinniśmy więc dostosowywać edukację do potrzeb, zdolności i predyspozycji konkretnych osób i
tego, co lubią robić". Elon Musk
3. Obudźmy w dzieciach miłość do wiedzy
"Gdy odłożymy na bok sztuczki, za pomocą których staraliśmy się dzieci wyprowadzić w pole, i przemoc, do której się uciekaliśmy, myśląc, że w ten sposób uda nam się poddać je dyscyplinie, ukażą nam się one w zupełnie innym świetle. Ich uprzejmość jest słodka i absolutna, a ich miłość do wiedzy jest tak wielka, że sprawia, że stają się one zdolne pokonać przeszkody, które – byliśmy przekonani – odwiodłyby ich od wysiłku".
Maria Montessori
4. Uczmy rozwiązywania problemów, a nie zdawania egzaminów
"Bardzo ważne jest to, by uczyć rozwiązywania problemów. Weźmy na przykład nauczenie kogoś, jak działa silnik. W tradycyjnej szkole wyglądałoby to tak, że na początku uczylibyśmy się wszystkiego na temat budowy silnika, a później musielibyśmy przejść konkretne kursy czy zdać egzaminy. Bardzo trudno jest w taki sposób zdobyć wiedzę. Dużo łatwiej będzie, gdy powiemy: »Tu jest silnik, czego potrzebujemy, by go naprawić? Tutaj leży śrubokręt...«". Elon Musk
5. W nauce potrzebna jest wolność
"Fakt, że nowoczesne metody nauczania nie zdławiły jeszcze zupełnie świętej ciekawości dociekania, ma wiele znamion cudu, ponieważ ta delikatna roślinka – oprócz stymulacji – łaknie przede wszystkim wolności. Bez niej stanie się wrakiem i bezwarunkowo popadnie w ruinę". Albert Einstein
6. Stawianie ocen nie ma sensu
"Co na przykład oznacza poprawianie zeszytów, dawanie ocen typu A, B, C czy punktów od 0 do 10? Jakim sposobem wpisanie zera można nazwać poprawianiem? Potem nauczyciel powie: »Zawsze popełniasz te same błędy, nie słuchasz tego, co mówię, nie zdasz egzaminu«. Poprawki tego typu, jak i również
oskarżanie dziecka przez nauczyciela skutkują utratą zainteresowania i chęci. Mówienie »Jesteś niegrzeczny« albo »Jesteś nieukiem« jest poniżające, jest ono obelgą i znieważaniem, natomiast w żadnym wypadku nie jest poprawianiem. Poprawianie bowiem oznacza, że człowiek staje się lepszym, ale jak można tego dokonać przez poniżanie dziecka, które już znajduje się w trudnościach?". Maria Montessori
7. Szkoła powinna być miejscem, w którym człowiek uczy się wartości
"Szkoła winna być kuźnicą, gdzie wykuwają się najświętsze hasła […] – ona najgłośniej wołać winna o prawa człowieka". Janusz Korczak
8. Dostrzegajmy potencjał w dziecku
"Większość nauczycieli traci czas na zadawanie pytań, które mają ujawnić to, czego uczeń nie umie, podczas gdy nauczyciel z prawdziwego zdarzenia stara się za pomocą pytań ujawnić
to, co uczeń umie lub czego jest zdolny się nauczyć". Albert Einstein
9. Nie nakładajmy na dzieci zbyt wiele obowiązków
"Czasami wydaje mi się, że praca dzieci w szkole dzisiejszej jest tak nadmierna, że lepiej dzieci potopić, niż uczyć w tych szkołach". Maria Skłodowska-Curie
10. Najważniejsza jest pasja
"Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało". Janusz Korczak