Czarnek, minister edukacji i nauki
Minister Czarnek podpisał porozumienie z Ministrem Środowiska i Klimatu o edukacji ekologicznej w szkołach. flickr
Reklama.
  • Podpisano list intencyjny - współpraca resortu klimatu oraz resortu edukacji będzie polegała na przygotowaniu szkolnego przedmiotu, jakim ma być nauka o ekologii i klimacie.
  • Czarnek podkreślił, że obecnie w szkołach istnieją programy o ekologii, teraz chcą je rozszerzyć na cały przedmiot.
  • Minister Edukacji podkreślił, że nauczanie będzie wolne od "ideologii ekologizmu".
  • Minister Edukacji oraz Minister Klimatu i Środowiska podpisali porozumienie – dotyczy ono współpracy obu resortów w sprawie edukacji ekologicznej i klimatycznej. Jest to duża zmiana, bo od bardzo dawna mówiło się o wprowadzeniu do szkół edukacji ekologiczno-klimatycznej, ale dotychczas na samym mówieniu się kończyło.
    List intencyjny to pisemna, wstępna deklaracja, spisanie zamierzeń dotyczących działań obu ministrów. W tym przypadku politycy obiecują edukację w szkołach na temat klimatu, problemów ekologicznych, a także zapewniają o kolejnych wspólnych projektach w przyszłości.

    Zmiany w nauczaniu ekologii w szkołach?

    "Edukacja ekologiczna i klimatyczna to ważne elementy kształcenia. Chcemy je wzmacniać i promować" – podkreślił Minister Edukacji i Nauki. Natomiast minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka zwrócił uwagę, że głównym celem tej inicjatywy jest dalsze pogłębianie wiedzy dzieci i młodzieży na temat środowiska naturalnego oraz ochrony klimatu.
    "Chcemy podnosić poziom świadomości ekologicznej wśród młodego pokolenia oraz kształtować jego postawy poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju. W przyszłości będzie to miało wpływ na realizację polityk: ekologicznej, energetycznej i klimatycznej państwa" – powiedział Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka.
    Minister zapewniał, że obecnie jest już w podstawie programowej wiedza o ekologii i dotycząca klimatu – w ubiegłym roku uruchomiono program w szkołach podstawowych "Przyjaciele klimatu". W tym roku dołączył kolejny program: "Lekcje z klimatem", ale edukację w tym kierunku trzeba uefektywnić i poprawić.
    Czarnek mówił w czasie konferencji prasowej, że nie są przewidywane radykalne zmiany i rewolucja w podstawie programowej. Większe zmiany są bardziej prawdopodobne w kolejnych latach.

    Nowy przedmiot, ale po akceptacji programu przez rząd

    Wprowadzenie do podstawy programowej wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej jest spełnieniem najważniejszych oczekiwań młodych ludzi. Swoje sugestie młodzież zgłaszała w czasie konsultacji rządowej strategii na rzecz młodego pokolenia.
    Minister Czarnek zaznaczył jednak, że edukacja będzie miała charakter wybiórczy i nieco ukierunkowany. Jak zaznaczył Minister Edukacji: "Będziemy rozwijać edukację ekologiczną i dot. klimatu, ale nie zgadzamy się na jakąkolwiek ideologię ekologizmu, polegającą na humanizacji roślin i zwierząt i animalizacji człowieka.Tego na pewno w podstawach programowych nie będzie".
    Czy oznacza to, że edukacja ekologiczna i klimatyczna w szkołach jako przedmiot szkolny będzie, ale zostanie ona ukierunkowana przez obecny rząd i to, co uzna on za szkodliwą ideologię zostanie usunięte? Minister zaznaczył, że to co wejdzie do programu nauczania, będzie konsultowane m.in. z młodymi, ale ostatecznie to Ministerstwo zdecyduje, co wejdzie do programu nauczania.