Trwa akcja Okresowej Koalicja "Otwórz oczy"
Trwa akcja Okresowej Koalicja "Otwórz oczy" Instagram Okresowej Koalicji
Reklama.

Świat nie widzi miesiączki

Organizacje zrzeszone w ramach Koalicja Okresowej rozpoczęły ważną społecznie akcję o nazwie "Otwórz oczy". Jej inicjatorki zakrywają oczy znanym osobom na pomnikach, a także wrzucają do sieci zdjęcia z zasłoniętymi czerwoną opaską oczami. Chcą w ten symboliczny sposób pokazać, że temat miesiączki i ubóstwa menstruacyjnego jest nieobecny w domach, szkołach czy dyskursie publicznym.
Akcja rozpoczęła się w Dzień Matki, bo – jak przekonują organizatorki – "bez menstruacji nie byłoby życia", a zakończy się 28 maja w Dzień Higieny Menstruacyjnej.
Każdy z nas może dołączyć do akcji, wstawiając w mediach społecznościowych zdjęcie z przewiązanymi czerwoną opaską oczami i #podpaskizaopaski. Za każde zdjęcie, Okresowa Koalicja przekaże jedną paczkę podpasek osobie w potrzebie. W ten sposób zrzeszone organizacje chcą zniwelować problem, jakim jest ubóstwo menstruacyjne.

Ubóstwo menstruacyjne i nie tylko

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że problem ubóstwa menstruacyjnego wciąż jest obecny, także w Polsce. Według raportu Kulczyk Foundation z 2020 roku, aż 42% kobiet twierdzi, że w ich domach w ogóle nie rozmawia się o miesiączce, a sam temat jest krępujący dla 23%. Co piąta Polka ma problem z zakupem środków higienicznych!
– Dostęp do środków higieny menstruacyjnej to podstawowe prawo człowieka. Bez niego kobiety i dziewczynki nie mogą żyć z godnością. To oburzające, że dziewczęta na całym świecie nie mają szans na lepszą edukację, a kobiety na pójście do pracy, bo są zbyt biedne, aby mieć okres. Zbyt długo zaniedbywano działania na rzecz rozwiązania tego problemu – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.
Akcja Okresowej Koalicji ma przybliżyć ludziom, jak powszechnym problemem jest ubóstwo menstruacyjne, ale także zachęcać do tego, by o miesiączce mówić bez wstydu i skrępowania. W końcu mniej więcej połowa społeczeństwa jest osobami menstruującymi.