Nacisk na przyrodę i matematykę oraz respektowanie norm społecznych to jedne z wielu zmian w roku szkolnym 2020/2021, jakich mogą się spodziewać uczniowie. Co roku minister edukacji narodowej ustala podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa. Tak będzie wyglądać postpandemiczna szkolna rzeczywistość.
Jako pierwszy punkt w dokumencie "Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021" minister Piontkowski ustalił — wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej.
Ważny w tym wypadku okazuje się również rozwój samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów. Zmiany mają też nastąpić w kształceniu zawodowym, szczególnie osób dorosłych.
Oczekiwać się powinno, że dokument będzie odpowiadał na nową rzeczywistość szkolną — po pandemii koronawirusa. W związku z tym w dokumencie, jako istotne uwzględniono — wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość.
Co oznacza "respektowanie norm społecznych?"
Poza tym wiele dzieci może w roku szkolnym 2020/2021 potrzebować wzmożonej opieki psychologicznej. Świadczy o tym, chociażby dwukrotny wzrost liczby zgłoszeń kierowanych do Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Stąd jedną z podstaw jest zapewnienie wysokiej jakości wsparcia psychologiczno–pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Jednym z głównych punktów w polityce oświatowej na przyszły rok szkolny są również: "Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych." Mając w pamięci wiele słów, które ostatnio wzbudziły wśród obywateli gorącą dyskusję o ideologii, adopcji dzieci i instytucji małżeństwa, pojawia się pytanie, co dokładnie kryje się pod hasłem "respektowanie norm społecznych".
Podstawy polityki oświatowej w ubiegłych latach
Warto spojrzeć dla porównania, jakie kierunki polityki oświatowej państwa minister Dariusz Piontkowski określił w ubiegłym roku szkolnym 2019/2020. Wówczas podstawą były m.in.:
— profilaktyka uzależnień
— wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych
— rozwijanie kompetencji matematycznych.
Z kolei resort pod zarządem Anny Zalewskiej na rok 2018/2019 skupił się m.in. na:
— 100 rocznicy odzyskania niepodległości i wychowaniu do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych
— rozwoju doradztwa zawodowego
— rozwoju kompetencji cyfrowych.
Natomiast za rządów Platformy Obywatelskiej, gdy funkcję minister edukacji pełniła Joanna Kluzik Rostkowska, podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej były m.in.:
— wspieranie rozwoju dziecka na pierwszym i kolejnych etapach edukacji w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego
— profilaktyka agresji i przemocy w szkołach
— edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych
— działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów
— podniesienie jakości kształcenia uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych
— kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.