
Do dziś wyraźnie pamiętam wszystkie awanturki, które odbyłam z rodzicami, mając lat "naście". Gdy ja chciałam A, mama mówiła B. Gdy zgodziła się na moje A, to skutek najczęściej był taki, że słyszałam słowa, których chyba nikt nie lubi słyszeć: "A nie mówiłam". No mówiła, mówiła, ale... Wszyscy przeszliśmy tę drogę z dzieciństwa do nastoletniości, a później dorosłości. Dlaczego zatem tak trudno dorosłym zrozumieć, że człowiek potrzebuje w tym czasie uważności i zrozumienia, a nie pouczania i nakazywania? Hej, już zapomnieliście, jak to było?
Ah, młodość, młodość!
Młodość kojarzy się z próbowaniem, eksperymentowaniem, sprawdzaniem. Lubimy w nastolatkach kreatywność, ciekawość świata i wiarę, że "można wszystko". Z drugiej, jako rodzice, wolelibyśmy, żeby nasze dzieci nie ryzykowały aż tak bardzo. O, chcemy, żeby były ostrożne. Jest jednak jedno poważne "ale"...Czym jest model DNA-V?
Model DNA-V bazuje na terapii akceptacji i zaangażowania (ACT) i stworzony został do pracy z młodzieżą. Wskazuje, jak można pomóc młodym ludziom rozwijać mocne strony, wykorzenić nieprzydatne nawyki umysłowe i pokonać zwątpienie w siebie, żyć pełniej tu i teraz oraz dokonywać wyborów, które pozwalają w pełni realizować własny potencjał. W myśl tej metody każdy może wykorzystać swój potencjał, jeżeli otrzyma wskazówki i wsparcie.Co oznacza skrót DNA-V?
Model opisuje fundamentalne zdolności każdego człowieka, które zdobywamy i ćwiczymy podczas rozwoju w cyklu całego życia. Zatem są to umiejętności, które ma każdy z nas, niezależnie od wieku, płci, profesji, pochodzenia. Czasami jednak są one zaniedbywane lub niewykorzystane. Drzemie w nich niesamowita moc, dlatego tak ważnym jest je w sobie pielęgnować i starać się wykorzystywać w życiu codziennym.Artykuł powstał we współpracy z wydawnictwem GWP
Może cię zainteresować także: Te strategie działają jak magiczny klucz! Dzięki nim dziecko opowie ci, co czuje
