Godzina wychowawcza w polskich szkołach nie kojarzy się na ogół z empatią, a raczej z nudą. Zupełnie inaczej jest w Danii. Tam na przedmiocie Klassens Tid uczniowie uczą się właśnie empatii. W czym tkwi problem Polaków i sekret najszczęśliwszego kraju na świecie?
Najszczęśliwsze kraje świata
W corocznym raporcie ONZ najszczęśliwszych krajów świata państwa skandynawskie zajmują zawsze najwyższe pozycje. W tym roku (2019) wygrała Finlandia i pewnie nie bez znaczenia jest to dla faktu, że fińskie dzieci radzą sobie lepiej w szkole.. Kolejnym wzorem do naśladowania znów ze Skandynawii jest Dania. Była ona najszczęśliwszym krajem świata w 2013 i 2016 roku. Z kolei obecnie jest na drugim miejscu zaraz za Finlandią. Polska natomiast zajmuje dopiero 40 miejsce.
Czynniki, jakie bierze się pod uwagę przy przeprowadzaniu badań to:
- PKB kraju na jednego mieszkańca
- wsparcie socjalne
- średnia długość życia w zdrowiu
- wolność w podejmowaniu decyzji
- szczodrość
- poziom postrzegania korupcji.
Do top 10 najszczęśliwszych krajów świata 2019 należą:
Godzina wychowawcza w polskiej szkole
Godzina wychowawcza w polskich szkołach to zazwyczaj dobry moment dla nauczycieli, by omówić wszystkie sprawy formalne i organizacyjne. Oczywiście nigdy nie starcza na to 45 minut, dlatego na koniec zajęć wychowawczyni mówi “...to dokończymy na następnej godzinie wychowawczej”.
Przychodzi ta następna godzina wychowawcza, a spraw jest coraz więcej. Składki, wycieczki, ogłoszenia, sprzątanie klasy czy usprawiedliwienia. Tym sposobem czasu dla dziecka pozostaje mało lub w ogóle. To dowód na to, że godzina wychowawcza nie spełnia u podstawy swych zadań. Inaczej jest jednak w Danii.
Klassens Tid, czyli lekcja empatii w Danii
Na duńskich zajęciach tożsamych z polską godziną wychowawczą Klassens Tid (czas klasy) dzieci rozmawiają o swoich problemach nie tylko szkolnych, ale również prywatnych. Wówczas cała klasa wraz z wychowawcą usiłują znaleźć rozwiązanie problemu poprzez prawdziwe słuchanie i zrozumienie. W ten sposób młodzi uczą się wyrażania siebie, rozumienia emocji i wrażliwości na problemy innych.
Co więcej, Duńczycy uczą się rywalizacji inaczej niż w Polsce. Rywalizują wyłącznie ze sobą, a nie z innymi. Szkoła wykłada również, by nie tworzyć konkurencji, a doskonalić kulturę motywacji. Dzięki temu uczniowie startują w dorosłość z przekonaniem, że sukcesu nie można odnieść samodzielnie. Z kolei pomoc innym to nie strata czasu, a lepsze rezultaty.
W czym tkwi sekret szczęścia Duńczyków?
Przyczyn wysokiego poziomu szczęścia należy dopatrywać się w skandynawskiej spuściźnie kulturowej. Konkretnie chodzi o “hygge”. Nie ma dla tego określenia dosłownej definicji, ale w przybliżeniu oznacza czas wolny od dramatów i spędzony w przytulnej atmosferze. Właśnie w myśl wartości “hygge” prowadzone są lekcje Klassens Tid.
Poza tym zasady te funkcjonują w duńskiej rzeczywistości na co dzień. Duńczycy wiedzą, że mogą na siebie liczyć i są naturalnie uprzejmi.
Główne maksymy “hygge” to:
-bądź sobą — nikt Cię za to nie skrzywdzi
-zapomnij o kontrowersjach —nie poruszaj tematów, które dzielą
-jesteś częścią zespołu, nie jednostką — myśl “my” zamiast “ja”
-problemy zostaw na zewnątrz — czas "hygge" to wspólny relaks wolny od dramatów
-czas "hygge" jest ograniczony — trudno postępować zgodnie z zasadami 24/7 – to naturalne.