Reklama.
Ciężkie czasy naszych dzieci
Badanie zrealizował Instytut Edukacji Pozytywnej, który angażuje się we wdrażanie zmian na każdym etapie systemu edukacyjnego funkcjonującego w Polsce. Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi wykazano, jakie objawy dają podstawy do zdiagnozowania "wypalenia uczniowskiego". Wśród nich najczęściej wymienia się:
– spadek motywacji,
– odczuwanie długotrwałego stresu,
– spadek samooceny (aż u 73 proc. dzieci).
Badanie zrealizował Instytut Edukacji Pozytywnej, który angażuje się we wdrażanie zmian na każdym etapie systemu edukacyjnego funkcjonującego w Polsce. Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi wykazano, jakie objawy dają podstawy do zdiagnozowania "wypalenia uczniowskiego". Wśród nich najczęściej wymienia się:
– spadek motywacji,
– odczuwanie długotrwałego stresu,
– spadek samooceny (aż u 73 proc. dzieci).
Zbadano 9 tys. dzieci w wieku 6-17 lat, ze 142 szkół, aby sprawdzić, jak znoszą stres w szkole. Coraz częściej mamy do czynienia z tzw. "wypaleniem uczniowskim", które funduje dzieciom coraz większe tempo życia, rosnące oczekiwania, nadmiar informacji i zadań.
Autorzy badania precyzują, że pod pojęciem wypalenia uczniowskiego rozumieją stan, w którym uczeń lub uczennica przestają czerpać satysfakcję z nauki szkolnej, czują się przepracowani i niedoceniani.
Wycinek miejskiej rzeczywistości
Badania nie są reprezentatywne dla całej populacji uczniów. Były przeprowadzane przede wszystkim wśród dzieci ze szkół miejskich. – Szkoły wiejskie też były uwzględnione w naszych badaniach, ale było ich zdecydowanie mniej niż szkół z większych i mniejszych miast – informuje Małgorzata Nowicka, prezes fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej (IEP), która z wykształcenia jest pedagogiem.
Badania nie są reprezentatywne dla całej populacji uczniów. Były przeprowadzane przede wszystkim wśród dzieci ze szkół miejskich. – Szkoły wiejskie też były uwzględnione w naszych badaniach, ale było ich zdecydowanie mniej niż szkół z większych i mniejszych miast – informuje Małgorzata Nowicka, prezes fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej (IEP), która z wykształcenia jest pedagogiem.
To ważny sygnał dla opiekunów i pedagogów. Gdzieś w przestrzeni społecznej zginęła atmosfera wsparcia, a zastąpiła ją walka uczniów, rodziców i nauczycieli. Szkoda, bo chodzi o wspólne dobro. Termin wypalenia uczniowskiego warto potraktować poważnie, jako fazę alarmową, przed depresją.
Może cię zainteresować także: Cyfrowa terapia zastąpi kozetkę? Ten trend zaniepokoił wielu psychologów
Źródło: Zdrowie Wprost