
Dr Sam Wass, brytyjski psycholog dziecięcy, na zlecenie Center Parcs przeprowadził badania, jak wygląda dzień życia dziecka w wieku szkolnym. W ankiecie wzięło udział 2 tys. rodziców dzieci w wieku 4-11 lat oraz 1 tys. rodziców dzieci w wieku 6-11. Wynika z niego, że pozostawianie dzieciom wolnego czasu, bez zaplanowanej żadnej dodatkowej aktywności, może przynosić dużo większe korzyści, niż zdają sobie z tego sprawę rodzice.
Według dr Sama Wassa, głównym powodem, dla którego dzieci tak licznie uczęszczają na takie zajęcia, jest przede wszystkim troska rodziców, by dzieci potrafiły nawiązywać relacje z rówieśnikami (53% odpowiedzi), by mogły spośród wielu zajęć, wybrać to, w czym będą najlepsze (54%) oraz jako inwestycja w wykształcenie (44%). Wśród odpowiedzi pojawiły się także stwierdzenia -"bo ja nie miałem/am takich możliwości” (12%) oraz "zapewniam zajęcia, by dziecko się nie nudziło” (27%).
Rozkład tygodniowy dzieci biorących udział w ankiecie wygląda mniej więcej tak:
-pobudka około 7 rano
- cisza nocna od godziny 20.00, co daje 13 godzin aktywności w ciągu dnia
- około 1,5 godz. dziennie na odrabianie lekcji (7 godz. 50 min tygodniowo)
-wspólne czytanie i toaleta wieczorna, ok. 1 godz dziennie (5 godz. 50 min tygodniowo)
-prace domowe ( 1 godz. 40 min tygodniowo)
Wielu rodziców desperacko stara się robić jak najlepiej dla dzieci. Zawozimy je do szkoły/ze szkoły, na piłkę/tańce/karate, potem przywozimy do domu i odrabiamy z nimi lekcje/czytamy. W rzeczywistości badania oksfordzkie dowodzą, że to właśnie w czasie niezaplanowanym, dzieci uczą się najwięcej. Jest wiele badań sugerujących, że to właśnie wtedy dzieci są kreatywne, pobudzona jest ich wyobraźnia oraz uczą się odpowiedzialności.
Kiedy rodzice dają dzieciom wolny czas, zazwyczaj spędzają go przed telewizorem/tabletem/konsolą. 65% dzieci, które mają odrobinę wolnego czasu w tygodniu, spędza je właśnie w ten sposób, podbijając statystyki w weekend (5-6 godz. przed ekranem).
-27% wybiera grę na komputerze
-23% ogląda telewizję
- 12% zabawy na dworze
-11% zabawy ruchowe
-9% zabawa w domu
Może cię zainteresować także: Przerwy w szkołach są za krótkie – mówią raporty. Dzieci nie mogą spokojnie zjeść
RDA, czyli Recommended Daily Allowance określiło, jak dzieci powinny spędzać swój wolny czas. Zabawy ruchowe powinny zajmować co najmniej 1 godz. dziennie. Tyle samo dziecko powinno mieć czasu na samodzielną zabawę. Czytanie z dzieckiem powinno zajmować ok. 30 min dziennie, a czas spędzany przed ekranem, nie powinien być dłuższy. Bardzo ważna jest aktywność ruchowa z rodzicami, która powinna zajmować ok. 3 godz. dziennie w soboty i niedziele. 76% rodziców zauważa, że spędzając z dziećmi czas aktywnie, uczą ich wielu rzeczy.
Najważniejsze jest, by podążać za zainteresowaniami dziecka, wtedy możemy liczyć na odzew. Dziecko będzie chętnie współpracować i nie usłyszymy słów - "nudzę się”. Nie bójmy się tych słów, jak zapewnia dr Wass. Dzieci pozbawione dostępu do mediów, będą początkowo się wzbraniać przed innymi aktywnościami, ale gdy tylko włączy się ich wyobraźnia, będą zadowolone. "Nie pozbawiajcie ich zupełnie oglądania telewizji albo grania na komputerze, ale usiądźcie obok. Obserwujcie, pomagajcie, dopytujcie, wtedy ten czas nie będzie zmarnowany"- zapewnia dr Wass, psycholog.
Rodzice chcą jak najlepiej dla swoich dzieci. Zapewnianie im zajęć dodatkowych nie jest złe, ale siedzenie na trybunach i obserwowanie jak dziecko gra, czy czekanie pod drzwiami sali na koniec zajęć, to nie jest najlepsza forma wspólnego spędzania czasu. Bycie razem i robienie czegoś razem ma największą wartość. Mamy nadzieję, że ten raport pozwoli zrozumieć, jak wygląda obecnie życie wielu rodzin i jak zapewnić dzieciom to , co dla nich najlepsze. Kreowanie najlepszych rozwiązań dla rodzin jest dla nas priorytetem.
Ten brytyjski raport nie jest niestety oderwany od polskich warunków. W 2016 r. opublikowano na stronie Squla.pl raport "Dzieci po szkole-wolne czy zajęte”, w którym dowiedziono, że dzieci po szkole spędzają około 2 godz. dziennie na odrabianiu lekcji. 54% rodziców dzieci z klas 4-6 uznało, że nauczyciele zadają zbyt dużo dzieciom. 28% rodziców czas wolny z dzieckiem przeznacza na odrabianie lekcji, zamiast zabawy ruchowe na podwórku, czytanie książek, czy wyjście do kina.