Czy dzieci powinny mieć obowiązki domowe? Odpowiedź Cię zaskoczy!

Dawid Wojtowicz
10 września 2024, 08:37 • 1 minuta czytania
To jeden z dylematów rodziców. Czy angażować małe dzieci w obowiązki domowe? Czy są w odpowiednim wieku, aby zaczęły pomagać w domu? A jeśli nawet nie ma ku temu fizycznych przeszkód, to czy powierzanie im zadań nie odbiera im tego, co w życiu najpiękniejsze – dzieciństwa? Nie deprecjonując zasadności tych obaw, angażowanie dzieci od najmłodszych lat w pomoc przy pracach domowych ma swoje głębokie uzasadnienie.
Jest kilka solidnych argumentów, które uzasadniają angażowanie małych dzieci w obowiązki domowe. Więcej na ten temat przeczytacie w bezpłatnym e-booku "E-pranie to rodzinne zadanie", dostępnego na stronie Ask Team Clean. Materiały prasowe / Henkel
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Skąd w niektórych rodzicach ostrożność wobec wciągania małych dzieci w wir domowych obowiązków? Część uważa, że maluchy powinny maksymalnie korzystać z zabawy i radości, bo na obowiązki przyjdzie jeszcze czas. Inni żywią przekonanie, że nie ma sensu prosić je o pomoc, bo sobie nie poradzą, zrobią coś niedokładnie i trzeba będzie po nich i tak poprawiać. Jeszcze inni nie chcą mieć poczucia, że niejako wysługują się dziećmi.

Do wszystkich tych poglądów należy podchodzić z szacunkiem i zrozumieniem. Warto jednak uświadomić sobie, że we włączaniu dzieci w domowe życie, które wszak składa się z codziennych obowiązków, nie chodzi o to, by rodzice mieli mniej pracy na głowie dzięki obecności małych pomocników u swojego boku. Temu podejściu towarzyszy głębszy zamysł, który zakłada naukę samodzielności i rozwój wartościowych cech w dorosłym życiu.

Nabywanie nowych złożonych umiejętności takich jak np. pranie wymaga doświadczenia, a tę zdobywa się przez naukę, do której młode umysły mają predyspozycję. Proste obowiązki takie jak rozwieszanie prania czy składanie ubrań są nie tylko wstępem do bardziej skomplikowanych zadań w przyszłości, ale przede wszystkim lekcją o samodzielnym wykonywaniu domowych czynności, bez których trudno poradzić sobie w dorosłym życiu.

Za edukacją dzieci w domowych obowiązkach stoi również argument o potrzebie rozwijania umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji i chęci przejmowania inicjatywy. Dzieci zaczynają uczyć się pomału niezależności od rodziców. Na przyszłość zaprocentuje to tym, że nie będą zdawać się na innych czy poszukiwać ciągłej aprobaty, za to będą bardziej skłonne do podążania za własnymi pragnieniami i marzeniami.

Kolejny argument na rzecz angażowania dzieci w różne prace w domu zwraca uwagę na poczucie mocy sprawczej i umiejętność znoszenia porażek, a także zdolność do budowania relacji. Jeśli dzieci nie nauczą się samodzielnego wykonywania codziennych zadań, mogą nabrać poczucia bycia niewystarczającymi, nie radzić sobie z porażkami i nie podejmować działań, które mogłyby się nie udać, również w relacjach z ludźmi.

Nauka wykonywania obowiązków domowych kładzie też fundamenty pod zdolność do krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów. Dzieci, które nie polegają na rodzicach w sytuacjach, w których mogą poradzić sobie samodzielnie, zaczynają szkolić się z umiejętności analizowania sytuacji i generowania skutecznych rozwiązań. W przyszłości mogą lepiej pokonywać trudności z rozwiązywaniem problemów w pracy lub w życiu osobistym.

Dzieci, którym rodzice powierzają obowiązki, odkrywają, że muszą niekiedy same podejmować decyzje, a co za tym idzie, nauczyć się brania odpowiedzialności za swoje działania. Taka lekcja przysłuży się w dorosłym życiu, zarówno w pracy, jak i w relacjach międzyludzkich. Dodatkową korzyścią, jaką dzieci wynoszą ze zleconych przez rodziców prac, jest nauka planowania i zarządzania czasem poprzez terminowe wykonywanie zadań.

Kiedy wprowadzić obowiązki domowe? Edukację w tym zakresie warto zacząć już w wieku kilku lat, posiłkując się ochotą dzieci na zabawę, ich otwartością na nowe zadania i wrodzoną ciekawością świata. Przykładowo, dzieciom w wieku 3 lat można zlecić takie proste czynności jak segregowanie ubrań do prania. Gdy podrosną, można powierzyć im trudniejsze zadania: ładowanie pralki, wieszanie wypranych ubrań czy ich składanie.

Przy rozdzielaniu obowiązków domowych rodzice muszą jednak mieć z tyłu głowy, że nie ma listy rzeczy, które powinien potrafić robić każdy 2, 3, 4 czy 5-latek. Dzieci rozwijają się w swoim indywidualnym tempie, który uwzględnia nie tylko ich wiek kalendarzowy, ale także rozwojowy (stopień rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego). Mogą więc próbować robić wszystko, ale z różnym poziomem dokładności.

Więcej ciekawych porad oraz propozycji, jak z domowych obowiązków uczynić atrakcyjną zabawę, znajdziesz w bezpłatnym e-booku "E-pranie to rodzinne zadanie", którego można pobrać ze strony Ask Team Clean, platformy poświęconej sprzątaniu, praniu i dbaniu o dom w sposób przyjazny dla środowiska. Materiał został przygotowany przez "Zespół E", reprezentujących markę E specjalistów od skutecznego prania.