Jak przebić szklany sufit? Mocna kampania pokazuje, z czym od dziecka zmagają się kobiety

Dominika Bielas
19 czerwca 2024, 14:44 • 1 minuta czytania
Jak to jest, gdy młoda dziewczyna próbuje funkcjonować, mając nad głową przeszkodę uniemożliwiającą nawet wyprostowanie się? Nie każdy ma świadomość, że od małego kobiety ogranicza szklany sufit. Ta mocna kampania społeczna otwiera oczy.
Kobiety nadal napotykają trudności i doświadczają niesprawiedliwości. screen YouTube
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Kobietom trudniej osiągnąć sukces zawodowy niż mężczyznom. Potrzebna jest duża zmiana w naszej świadomości, gdyż wykluczenie zawodowe to olbrzymi problem. Oczywiście zmiany następują, ale są powolne. W tym celu została zrealizowana kampania społeczna Beyond Ceilings (Ponad sufity) na zamówienie organizacji Women in Tech Global.


– Kampania jest wezwaniem do zmian społecznych i zbiorowego wysiłku na rzecz usunięcia przeszkód ograniczających potencjał kobiet i dziewcząt – mówi Ayumi Moore Aoki, założycielka i dyrektor generalna Women in Tech Global i dodaje: – Razem możemy przełamać te bariery i sprawić, by każda dziewczyna wiedziała, że ​​niebo nie ma granic.

Film jest bardzo dosłowny, ale otwiera oczy:

Czym jest szklany sufit?

Szklany sufit – tym pojęciem określa się niewidzialną barierę utrudniającą kobietom (ale również mniejszościom etnicznym, seksualnym, wyznaniowym etc.) dojście do wysokich pozycji w nauce, biznesie czy polityce.

Gdyby tak przyjrzeć się każdemu z takich przypadków, zawsze znajdą się inne wytłumaczenia na brak awansu. Jednak jeśli zastosujemy analizę statystyczną, widać gołym okiem, że kobiety (oraz wspomniane wyżej mniejszości) przy identycznych kwalifikacjach rzadziej awansują i uzyskują niższe wynagrodzenie.

Niedawno Rzeczpospolita sprawdziła, jaki jest odsetek kobiet we władzach spółek. Okazało się, że w sumie na kobiety przypada tylko 16,1 proc. stanowisk w zarządach i radach nadzorczych giełdowych spółek. W samych radach to 17,5 proc., a w zarządach – 13,7 proc. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o stanowisko prezesa zarządu. Tam kobiety stanowią zaledwie 5,1 proc.

Walka ze stereotypami na rynku pracy

Co ciekawe, zjawisko szklanego sufitu występuje nawet w krajach powszechnie uznawanych za rozwinięte i przodujące w niwelowaniu nierówności. W listopadzie 2022 roku została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), której celem jest zapewnienie zrównoważonej reprezentacji kobiet i mężczyzn wśród dyrektorów spółek giełdowych. Państwa członkowskie powinny wdrożyć Dyrektywę do krajowych porządków prawnych do 28 grudnia 2024 roku, natomiast spółki, które będą objęte Dyrektywą, muszą sprostać określonym w niej wymaganiom do 30 czerwca 2026 roku.

Sama Dyrektywa unijna jednak nie rozwiąże tego problemu. – Tradycyjny, oparty na wzorcach kulturowych podział na role kobiece i męskie sprawia, że od dziecka przyswajamy pewne schematy i począwszy od piaskownicy, zachowujemy się zgodnie ze wpajanymi nam rolami – tłumaczył Kazimierz Sedlak, dyrektor Sedlak & Sedlak w rozmowie z RP. Na szczęście coraz częściej zdajemy sobie sprawę, że nie jest to właściwe, mimo to nie tak łatwo zmienić tradycję i wzorce kulturowe.

Za kampanię odpowiada francuska agencja kreatywna WAY TV, reżyserką klipu jest kanadyjska reżyserka Maïlis. Film miał swoją premierę podczas szczytu Women in Tech Global Summit 2024 w Paryżu.

Źródło: kampaniespoleczne.pl, rp.pl

Czytaj także: https://mamadu.pl/173783,kobiety-ktore-maja-dzieci-sa-dyskryminowane-w-pracy-nawet-sie-nie-bronia