Jak przebić szklany sufit? Mocna kampania pokazuje, z czym od dziecka zmagają się kobiety
Kobietom trudniej osiągnąć sukces zawodowy niż mężczyznom. Potrzebna jest duża zmiana w naszej świadomości, gdyż wykluczenie zawodowe to olbrzymi problem. Oczywiście zmiany następują, ale są powolne. W tym celu została zrealizowana kampania społeczna Beyond Ceilings (Ponad sufity) na zamówienie organizacji Women in Tech Global.
– Kampania jest wezwaniem do zmian społecznych i zbiorowego wysiłku na rzecz usunięcia przeszkód ograniczających potencjał kobiet i dziewcząt – mówi Ayumi Moore Aoki, założycielka i dyrektor generalna Women in Tech Global i dodaje: – Razem możemy przełamać te bariery i sprawić, by każda dziewczyna wiedziała, że niebo nie ma granic.
Film jest bardzo dosłowny, ale otwiera oczy:
Czym jest szklany sufit?
Szklany sufit – tym pojęciem określa się niewidzialną barierę utrudniającą kobietom (ale również mniejszościom etnicznym, seksualnym, wyznaniowym etc.) dojście do wysokich pozycji w nauce, biznesie czy polityce.
Gdyby tak przyjrzeć się każdemu z takich przypadków, zawsze znajdą się inne wytłumaczenia na brak awansu. Jednak jeśli zastosujemy analizę statystyczną, widać gołym okiem, że kobiety (oraz wspomniane wyżej mniejszości) przy identycznych kwalifikacjach rzadziej awansują i uzyskują niższe wynagrodzenie.
Niedawno Rzeczpospolita sprawdziła, jaki jest odsetek kobiet we władzach spółek. Okazało się, że w sumie na kobiety przypada tylko 16,1 proc. stanowisk w zarządach i radach nadzorczych giełdowych spółek. W samych radach to 17,5 proc., a w zarządach – 13,7 proc. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o stanowisko prezesa zarządu. Tam kobiety stanowią zaledwie 5,1 proc.
Walka ze stereotypami na rynku pracy
Co ciekawe, zjawisko szklanego sufitu występuje nawet w krajach powszechnie uznawanych za rozwinięte i przodujące w niwelowaniu nierówności. W listopadzie 2022 roku została przyjęta Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), której celem jest zapewnienie zrównoważonej reprezentacji kobiet i mężczyzn wśród dyrektorów spółek giełdowych. Państwa członkowskie powinny wdrożyć Dyrektywę do krajowych porządków prawnych do 28 grudnia 2024 roku, natomiast spółki, które będą objęte Dyrektywą, muszą sprostać określonym w niej wymaganiom do 30 czerwca 2026 roku.
Sama Dyrektywa unijna jednak nie rozwiąże tego problemu. – Tradycyjny, oparty na wzorcach kulturowych podział na role kobiece i męskie sprawia, że od dziecka przyswajamy pewne schematy i począwszy od piaskownicy, zachowujemy się zgodnie ze wpajanymi nam rolami – tłumaczył Kazimierz Sedlak, dyrektor Sedlak & Sedlak w rozmowie z RP. Na szczęście coraz częściej zdajemy sobie sprawę, że nie jest to właściwe, mimo to nie tak łatwo zmienić tradycję i wzorce kulturowe.
Za kampanię odpowiada francuska agencja kreatywna WAY TV, reżyserką klipu jest kanadyjska reżyserka Maïlis. Film miał swoją premierę podczas szczytu Women in Tech Global Summit 2024 w Paryżu.
Źródło: kampaniespoleczne.pl, rp.pl
Czytaj także: https://mamadu.pl/173783,kobiety-ktore-maja-dzieci-sa-dyskryminowane-w-pracy-nawet-sie-nie-bronia