Tylko tyle czasu przed ekranem dla przedszkolaka."Nowe wytyczne są nierealne"

Dominika Bielas
08 listopada 2023, 17:59 • 1 minuta czytania
W naszych domach jest coraz więcej elektroniki. Choć może telewizor nie jest już często używany jak kiedyś, to tablety, komputery i smartfony sprawiają, że wszędzie wokoło nas jest pełno ekranów. Ekranów, które kuszą nas i nasze dzieci. Gdzie jest ta bezpieczna granica? Podpowiadamy.
Wielu rodziców nie przejmuje się limitami. Fot. 123rf.com
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Fascynacja niebieskim światłem, ruszające się obrazy czy ciekawe dźwięki, sprawiają, że każdy maluch zastyga przed bajką jak zahipnotyzowany. Rodzice twierdzą, że to tylko edukacyjna bajka czy aplikacja, nie zawsze zdając sobie sprawę z tego, że wyrządzają dziecku olbrzymią krzywdę. Tymczasem eksperci znajdują coraz więcej powodów, by ekrany zniknęły z życia naszych dzieci (przynajmniej w pierwszych latach ich życia). To ile dokładnie czasu przed ekranem nie zaszkodzi dziecku?


Najnowsze wytyczne

W miarę jak media cyfrowe stają się coraz bardziej wszechobecne, wyzwaniem wydaje się znalezienie równowagi między zaletami i wadami cyfryzacji naszego życia. Sądząc po liczbie malutkich dzieci z telefonami w rączce, które można zauważyć w przestrzeni publicznej, limity ekranowe są ignorowane przez wielu rodziców. Szwedzcy eksperci zajęli właśnie zdecydowane stanowisko w sprawie czasu spędzanego przez dzieci przed ekranem. Nie pozostawiają one żadnych wątpliwości.

Otóż w przygotowanym przez nich raporcie można przeczytać, iż dzieci poniżej drugiego roku życia nie powinny korzystać ze smartfonów, tabletów ani oglądać telewizji. Z kolei maluchy od trzech do pięciu lat mogą przed ekranem spędzać co najwyżej godzinę!

Szereg problemów zdrowotnych

Dlaczego te ograniczenia są takie ważne? Wielu rodzicom te limity wydają się nierealne i zbyt wyśrubowane. A jednak kolejne twarde dane potwierdzają, że ekrany w przypadku małych dzieci mogą przynosić więcej szkody niż pożytku. Choć mogłoby się wydawać, że bajka czy gra to szansa na mądrą rozrywkę, to jednak warto wiedzieć, że mózgi małych dzieci nie są jeszcze na tyle dojrzałe, aby sobie poradzić z takim przekazem.

W raporcie szwedzkich ekspertów zauważono, że mózgi małych dzieci nie są przygotowane do skutecznego filtrowania i rozumienia informacji z ekranów cyfrowych. Zamiast tego istnieją dowody na to, że w dłuższej perspektywie spędzanie czasu przed ekranem może prowadzić do drażliwości, słabej koncentracji, a nawet problemów behawioralnych czy depresji u dzieci. W mediach cyfrowych dziecko ma często do czynienia z szybkimi cięciami i przejściami, intensywnymi kolorami i dźwiękami. Zdaniem ekspertów ekspozycja na takie bodźce zwiększa ryzyko rozwinięcia silnej potrzeby natychmiastowej gratyfikacji. To może skutkować w przyszłości problemami psychicznymi.

"W przeciwieństwie do książek media cyfrowe często mają wbudowane mechanizmy wzmacniające, które sprawiają, że nawet małe dzieci coraz częściej chcą korzystać z ekranu" – zaznaczają szwedzcy badacze, ostrzegając również przed uzależnieniami od mediów.

Inne zalecenia

Aby pomóc w zachowaniu równowagi między czasem online a offline, specjaliści Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę również opracowali wytyczne na podstawie rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i Amerykańskiego Stowarzyszenia Pediatrów (APA). Zgodnie z nimi poniżej 2 roku życia należy unikać urządzeń ekranowych. Wyjątkiem mogą być rozmowy wideo podtrzymujące relacje z bliskimi. W wieku 2-5 lat zalecany limit czasowy to godzina dziennie. Raport szwedzkich naukowców jest bardziej restrykcyjny. Eksperci podkreślają, że ​​komunikacja za pomocą ekranów nie jest tak edukacyjna jak interakcja z prawdziwymi ludźmi, opowiadając się za całkowitym zakazem spędzania czasu przed ekranem dla dzieci poniżej drugiego roku życia. A także przywala na maksymalny godzinny czas ekranowy, ale dopiero po trzecich urodzinach.

Autorzy raportu wyjaśniają, że nauczenie dzieci rozsądnego wykorzystania czasu przed ekranem w dzisiejszych zasadach jest równie istotne, jak uczenie ich dobrych nawyków żywieniowych czy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Czytaj także: https://mamadu.pl/167011,limity-ekranowe-dla-niemowlat-wzbudzaja-wiele-emocji