Współczesna młodzież nie da sobie rady w życiu. Wyniki tych badań jasno o tym świadczą

Redakcja MamaDu
27 czerwca 2023, 13:28 • 1 minuta czytania
Sztuczna inteligencja, ekrany telefonów, loty kosmiczne. Żyjemy w czasach, w których technologia leży u naszych stóp. Nie do końca jest jednak jasne, jak to wpływa na kolejne pokolenia i dlaczego równolegle ich umiejętności analityczne zaniżają się?
Uczniowie szkół podstawowych wypadają z roku na rok gorzej w wynikach osiągnięć naukowych. Karol Porwich/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Analityczne myślenie upada z roku na rok?

Wnioski, które wysuwają eksperci z wydawnictwa Nowa Era, którzy przeprowadzili analizy diagnoz przedmiotowych uczniów z lat 2020-2022, mogą budzić niepokój.


Uczniowie wykazują ostatnio coraz słabsze umiejętności analityczne. Badania przeprowadzone w latach 2020-2022 nie pozostawiają wątpliwości. Uczniowie polskich szkół podstawowych mają problemy w obszarze rozumowania i argumentacji, szczególnie w matematyce.

Jakie to może mieć przełożenie na ich dorosłe życie? Znaczne. Zdolność analitycznego myślenia, wyciągania wniosków, układania argumentów to podstawowe procesy myślenia, które są niezbędne, by poruszać się po kwestiach poważniejszych w przyszłości.

Kredyty, rachunki, planowanie domowego budżetu, lokaty, sama kwestia zapłaty za wykonywaną pracę. Od matematyki w życiu nie da się uciec w żaden sposób.

Wyniki diagnoz są mocno alarmujące, tym bardziej że rozumowanie czy argumentacja mają ogromne znaczenie w dorosłym życiu. To umiejętności, które pomagają logicznie myśleć, analizować sytuacje i formułować przemyślane wnioski, a co za tym idzie, rozwiązywać problemy i podejmować świadome decyzje. Obecna sytuacja stawia więc zupełnie nowe wyzwania przed nauczycielami i dyrektorami szkół w całej Polsce.Weronika WotaCustomer Marketing Manager, Nowa Era.

Wyniki procentowe

Znaczny spadek wyników da się zobaczyć także w zakresie przeprowadzania doświadczeń chemicznych oraz w formułowaniu na ich bazie konkluzji. Jesienią 2020 uczniowie klas siódmych osiągnęli wyniki na poziomie 55 proc., natomiast rok później – w tym samym badaniu – już tylko 41 proc.

Jeszcze bardziej dotkliwy spadek osiągnięć w nauce można zauważyć wśród młodzieży, która w 2021 roku była w klasach siódmych i osiągnęła na egzaminach wynik w wysokości 62 proc. W kolejnym roku spadł on do 41 proc.

Zagrożone "zawody przyszłości"?

Badania rynku pracy od kilku lat nieustannie pokazują, że to właśnie zawody związane z umiejętnościami analitycznego myślenia stanowią "zawody przyszłości". To w nich należy upatrywać największego potencjału.

Objęcie uwagą i zrozumieniem podstawowych zasad chemicznych umożliwia rozwój umiejętności analitycznych i logicznego myślenia, co jest niezbędne w pracy zawodowej związanej z naukami przyrodniczymi, inżynierią, medycyną, technologią czy badaniami laboratoryjnymi.

Czy współczesna młodzież wyrasta na pokolenie, w którym bardziej niż zdolności analityczne i poleganie na własnym umyśle, liczy się kreatywność i wykorzystanie wizerunku w social mediach?

Czas pokaże.

Czytaj także: https://mamadu.pl/174437,dzieci-w-szkole-nadal-chodza-w-pieluchach-bo-to-wygodne-alarm-nauczycieli