"Mapa drogowa" i 2 inne umiejętności, dzięki którym dziecko osiągnie sukces w życiu
- W dzisiejszych skomputeryzowanych czasach ciężko jest całkowicie zakazać dzieciom ekranów. Eksperci często też alarmują, że dzieci przed nimi spędzają za dużo czasu.
- Tymczasem niektóre badania pokazują, że czas przed telewizorem, telefonem czy komputerem może mieć pozytywne skutki - trzeba nauczyć tylko dziecka mądrego korzystania z mediów.
- Umiejętność wykorzystywania sprzętów do rozwoju, traktowanie ich jako tylko jednego ze źródeł rozrywki może pozytywnie wpłynąć na kreatywność i odnoszenie przez dziecko sukcesów w przyszłości.
Umiejętne korzystanie z mediów wspiera późniejsze sukcesy w życiu
Czas, jaki dziecko spędza przed ekranem telewizora, telefonu lub tabletu może być szkodliwy dla jego rozwoju i pracy mózgu. Przeprowadzono jednak szereg badań, które potwierdziły, że jeśli chodzi o kreatywność i odnoszenie sukcesów, tylko niewielki procent nastolatków odczuwa negatywny wpływ czasu ekranowego.
Prawda jest taka, że w dzisiejszym skomputeryzowanym świecie nie uda się całkowicie uniknąć tego, by dzieci nie spędzały czasu przed telewizorem, telefonem czy tabletem. A być może ten czas sprawi, że dziecko będzie w życiu odnosiło sukcesy. Trzeba je tylko nauczyć 3 kluczowych umiejętności, które mu w tym pomogą.
1. Umiejętność oceny mediów
Wyszukujcie razem gry, aplikacje i strony internetowe – wspólnie też czytajcie opisy, recenzje i rozmawiajcie o tym, jak wy widzicie te oglądane treści. Zwracaj uwagę, by to, co ogląda dziecko na ekranach, nie było oszustwem albo nie propagowało negatywnych treści – ważne jest, abyś tłumaczyła dziecku, dlaczego nie chcesz, by oglądało krwawe filmy albo grało w brutalne gry. Otwarta rozmowa, argumentowanie swoich przekonań nauczy też twojego kilkulatka tego, jak powinno wyglądać odpowiedzialne korzystanie z mediów.
2. Jak powinny wyglądać ograniczenia ekranów
Jeśli masz poczucie, że nie masz kontroli nad tym, co dzieci oglądają w telewizji lub internecie albo chcesz ustalić na nowo pewne zasady, porozmawiaj o tym z dzieckiem. Siądźcie wspólnie i stwórzcie pewną cyfrową "mapę drogową", w której umieścicie treści, które są w porządku oraz te, których nie chcecie, by dziecko oglądało.
Wiadomo, można z góry na pewne treści nałożyć ograniczenie ochroną rodzicielską, ale bardziej chodzi o to, by dziecko było świadome i wiedziało, które treści mogą by dla niego szkodliwe. Wymyślcie wytyczne dotyczące korzystania z ekranów, które zminimalizują ryzyko negatywnych skutków oglądania telewizji czy siedzenia przed komputerem. Wśród zaleceń mogą być np.
- Godzinę przed pójściem spać ekrany są zabronione. Ta zasada jest też dobra dla każdego członka rodziny, nie tylko dzieci, bo światło niebieskie pochodzące z ekranu sprawia, że w organizmie uwalnia się melatonina, czyli hormon odpowiedzialny za dobrą jakość snu, koordynację zegara biologicznego, który jest odpowiedzialny za rytm dobowy. Unikanie ekranów przed snem poprawi więc jakość snu i regenerację organizmu podczas nocy.
- Korzystanie z komputera/telefonu/telewizora tylko po południu. Sprzęty mogą mieć blokadę rodzicielską, o której dzieci są poinformowane.
- Czas przed ekranami powinien być dostosowany do wieku dziecka – 4-latek nie powinien oglądać ciągiem bajek przez 2 godziny po południu po powrocie z przedszkola. Dla dziecka do 5. roku życia zaleca się maksymalnie godzinę dziennie przed ekranem telewizora.
3. Nauka mądrego korzystania z ekranów
Dziecko musi wiedzieć, że ekrany w domu nie są całkiem zabronione i że to część naszego współczesnego życia. Jeśli maluch będzie miał całkowity zakaz czasu przed ekranami, ten zakazany owoc będzie go kusił jeszcze mocniej. Naucz go mądrego korzystania ze źródeł mediów: niech wykorzystuje je do nawiązywania kontaktów, uczenia, rozwoju, poszerzania swojej wiedzy. Ściągnijcie gry i aplikacje edukacyjne dostosowane do jego wieku – np. jest wiele gier, które przedszkolakom pomagają w nauce liter, a następnie czytania lub działań matematycznych.
Po każdorazowym graniu lub oglądaniu czegoś przed ekranem warto porozmawiać z dzieckiem. Możesz je np. spytać "Czego się nauczyłeś?" albo "Rozmawiałaś z Alą? Co u niej słychać?". Niech to nie będzie beznamiętne korzystanie z różnych stron czy oglądanie filmików w mediach społecznościowych. Ucz dziecko, że warto wykorzystywać sprzęty do rozwoju.
Umiejętne korzystanie ze sprzętów elektronicznych może dziecku pomóc w odnoszeniu sukcesów w przyszłości, ponieważ uczy je świadomego wykorzystywania ich jako narzędzi do dążenia do celu, np. rozwoju swoich umiejętności. W dzisiejszym skomputeryzowanym świecie mądre i zdrowe korzystanie z czasu przed ekranami naprawdę może pomóc dojść do wielu sukcesów.
Źródło: cnbc.com
Czytaj także: https://mamadu.pl/166213,czy-dzis-da-sie-wychowac-dziecko-bez-ekranu-nie-u-mnie-w-domu