Dopatrzyli się seksizmu w reklamach dla dzieci. Wprowadzono oficjalny zakaz

Dominika Bielas
02 grudnia 2022, 10:29 • 1 minuta czytania
Zabawki pozbawione m.in. skojarzeń kolorystycznych związanych z płcią? Tak, ale w Hiszpanii. W czwartek 1 grudnia wszedł w życie kodeks zakazujący "seksistowskich" reklam zabawek dla dzieci - poinformowało hiszpańskie ministerstwo ds. konsumentów.
Hiszpanie już nie zobaczą takich alejek w sklepach. fot. Bartlomiej Magierowski/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Koniec z podziałami

1 grudnia hiszpański rząd wprowadził kodeks zakazujący wykorzystywania w reklamach zabawek stereotypów związanych z płcią oraz seksualizujących kontekstów. Porozumienie zostało podpisane między Rządem Hiszpanii, Hiszpańskim Stowarzyszeniem Producentów Zabawek oraz niezależną organizacją reklamodawców Autocontrol.

Reklamodawcy zobowiązali się nie tylko do rezygnacji z sugerowania płci odbiorców zabawek np. poprzez kolor, osoby występujące w reklamach czy opis, ale także do starań o stosowanie niedyskryminującego języka oraz przedstawianie pozytywnych wzorców do naśladowania, wspierających równość płci.

Zabawki są dla dzieci

Nowe przepisy wynikają z przeprowadzonej na zlecenie rządu w 2020 r. analizy, która wykazała, jak wygląda hiszpański rynek zabawek. Wnioski: w reklamach zabawek dla dzieci, pełno jest stereotypów związanych z płcią. Na przykład 34 proc. reklam dotyczących zawodu skierowanych do dziewcząt pokazywało oferty pracy związane z sektorem kosmetycznym. Do nich także były kierowane zabawki związane z opieką nad dzieckiem czy pracami domowymi. Z drugiej strony 50 proc. reklam tego samego rodzaju dla chłopców przedstawiało pilotów, policjantów lub żołnierzy. Ministerstwo ds. konsumentów wielokrotnie podkreślało w prowadzonych kampaniach, że zabawa kształtuje osobowość dzieci i jest niezwykle ważna dla początkowego rozwoju człowieka, w związku z czym powinna być wolna od "stereotypów utrwalających tradycyjne role płciowe.

Różowy nie tylko dla dziewczynek

Zgodnie z nowymi regulacjami od teraz zabawki nie powinny być prezentowane jako przeznaczone wyłącznie dla jednej płci lub drugiej. Przepisy zabraniają nawet używania różu do sprzedaży "zabawek dla dziewczynek" i niebieskiego do sprzedaży "zabawek dla chłopców". Oprócz tego przekazy reklamowe mają "używać języka inkluzywnego, przedstawiać pozytywne wzorce do naśladowania i stymulować zdrową, odpowiedzialną i zrównoważoną konsumpcję"- mówi jasno nowy kodeks. Zgodnie z porozumieniem, zabawki powinny promować "pluralistyczny, egalitarny i wolny od stereotypów wizerunek nieletnich". "Zabawki wolne od stereotypów pozwalają dzieciom bawić się z pełną swobodą i w pełni rozwijać swój potencjał jako dorośli" – powiedział w oświadczeniu Alberto Garzon, hiszpański minister ds. konsumenckich i dodał - "Musimy kłaść nacisk na niestereotypowe przekazy, ponieważ reklama skierowana do dzieci pomaga również kształtować ich tożsamość".

Czytaj także: https://mamadu.pl/164074,jak-wychowywac-dzieci-bez-stereotypow