Tak nauczysz dziecko sprawnego liczenia. Jedno banalne przyzwyczajenie zmienia wszystko
- Nauka liczenia, w tym dodawania i odejmowania, na początku często małym dzieciom sprawia trudności.
- Naukowcy odkryli, że liczenie na palcach i korzystanie z gestu "victorii" pomaga dzieciom zrozumieć zasady równań matematycznych i sprawia, że lepiej rozumieją matematykę.
- Gestykulacja podczas liczenia i wykonywania równań matematycznych pomaga dzieciom w późniejszej nauce trudniejszych zagadnień z tego przedmiotu.
Nauka liczenia na palcach
Dla małych dzieci, które dopiero rozpoczynają naukę matematyki, dodawanie, odejmowanie i wykonywanie różnych działań na liczbach może być przytłaczające. Liczenie może sprawiać trudności nawet dzieciom, które świetnie radzą sobie z uczeniem się. Okazuje się jednak, że istnieje sposób, dzięki któremu dzieci szybciej przyswajają wiedzę matematyczną i lepiej radzą sobie z liczeniem. Naukowcy sprawdzili tę metodę na dzieciach z 3 klasy szkoły podstawowej, dając im do obliczenia zadanie równoważności matematycznej:
2+6+4=____+4
Badacze wyjaśnili dzieciom, na czym polega liczenie takiego równania, ale generalnie dzieci miały policzyć to na podstawie swojej dotychczasowej wiedzy, którą wyniosły z lekcji matematyki. I tak okazało się, że niektóre dzieci licząc to, rozłożyły sobie patyczki do liczenia oraz specjalne cyfry magnetyczne, których używały na tablicy lekcyjnej do układania równań. Wielu uczniów ułożyło równanie 4+2+6=4+2+6. Inna grupa uczniów liczyła bez dotykania patyczków i cyferek, ale korzystając z nich wzrokowo.
Ostatnia grupa uczniów została nauczona gestykulacji, dzięki której można sobie ułatwić wykonywanie działań w pamięci. W tej grupie, która korzystała z abstrakcyjnych gestów, w tym z liczenia na palcach, manipulowania nimi w dodawaniu i odejmowaniu. To właściwie jedna z najprostszych metod liczenia, ale okazuje się, że najbardziej skuteczna. Bo gdy ostatnia grupa dzieci dostała równania, gdzie po dwóch stronach były różne cyfry, maluchy wiedziały, że wynik to równowartość, np. 5+1+3= 3+3+3. Gestykulacja pomogła im w grupowaniu liczb i łatwiej radzili sobie z działaniami, które już i tak znały z lekcji matematyki.
Najpierw proste dodawanie, potem trudniejsze działania
Szczególnie ważne w dodawaniu było grupowanie cyfr w równaniu za pomocą znaku V, w którym palce wskazujące i środkowe układamy w gest "victorii". Dzięki temu dzieciom łatwiej grupować cyfry po dwóch stronach równania i dodawać np. najpierw pierwszą i drugą cyfrę, a dopiero później trzecią.
"Abstrakcyjny gest był najskuteczniejszy w zachęcaniu uczniów do uogólniania wiedzy, którą zdobyli podczas nauczania, najmniej skutecznym działaniu i konkretnym geście gdzieś pomiędzy" – powiedziała starsza badaczka Susan Goldin-Meadow, Beardsley Ruml Distinguished Service Professor in Psychology.
Dzięki gestykulacji i liczeniu na pacach, dzieci nie tylko lepiej radzą sobie z działaniami matematycznymi, jak dodawanie i odejmowanie, ale także pomagają im w bardziej ogólnych problemach z równaniami, które wykraczają poza konkretne zadanie. Wszystko dlatego, że działania na palcach uczą dzieci zasad matematyki, które można wykorzystać bardziej ogólnie, ale również bardziej szczegółowo, np. podczas nauki tabliczki mnożenia.
Czytaj także: https://mamadu.pl/166126,zamiana-jednostek-dlugosci-cm-na-m-i-km-genialny-trik-na-nauke-dla-dzieci