Ile razy powiedziałeś "wariatka"? Mocna kampania, która otwiera oczy na problem co czwartego Polaka
- Choroby psychiczne w naszym społeczeństwie budzą lęk, a chorych często określamy mianem "wariatów". Najczęściej nie wiemy, że osoba chora to nasza sąsiadka, pani ze sklepu czy kierownik budowy naszego domu.
- Tymczasem Fundacja Można Zwariować ruszyła z niezwykłą kampanią oswajającą obecność osób chorych psychicznie w naszym społeczeństwie.
- W spocie kampanii możemy zobaczyć znane osoby, które uczulają na to, że osoby z zaburzeniami psychicznymi to ludzie tacy jak my, którzy mogą i chcą żyć normalnie.
"Można zwariować i żyć normalnie"
Można Zwariować to fundacja, która powstała w 2019 roku, a pod koniec kwietnia tego roku po tą samą nazwą wypuściła kampanię społeczną. Misją fundacji oraz najnowszej kampanii jest promowanie zdrowia psychicznego, jego higieny, oswojenia społeczeństwa z chorobami psychicznymi i uczulenia wszystkich na siebie nawzajem.
Założyciele przyznają, że ogromną wagę ma dla nich to, by zacząć w naszym społeczeństwie postrzegać osoby z chorobami psychicznymi jako normalnych ludzi. Misją fundacji jest nawoływanie do zrozumienia, tolerancji i przeciwdziałanie dyskryminacji czy wykluczaniu tych, którzy nie mieszczą się w ramach przyjętych przez społeczeństwo.
I że choroba psychiczna to nie piętno czy wizytówka, bo dotyka ludzi niezależnie od tego, kim są. Ci, którzy stworzyli zarówno fundację, jak i kampanię z nią związaną, chcą, byśmy wreszcie zaczęli głośno mówić o tym, że kryzysy i choroby psychiczne nie są powodem do wstydu czy stygmatyzacji, bo "można zwariować i żyć normalnie".
Kampania społeczna z gwiazdorską obsadą
Fundacja Można Zwariować przygotowała niezwykłą kampanię społeczną, w której zagrali m.in. Zofia Zborowska, Izabela Kuna, Bartek Kotschedoff, Sebastian Stankiewicz i muzycy, bracia Kacperczyk. W spocie kampanii narratorem jest raper Wojtek Sokół.
Kampanii towarzyszy (oprócz wideo) także podcast o tym samym tytule – "Można Zwariować", który prowadzi psycholożka i psychoterapeutka Ania Cyklińska. Akcja edukacyjno-informacyjna ma na celu głośne mówienie i uświadamianie społeczeństwa o tym, że zaburzenia psychiczne nie są czymś złym i niespotykanym. To choroby związane z umysłem, które mogą dotknąć każdego z nas i naszych bliskich.
To próba oswojenia i zmiany postrzegania zdrowia psychicznego i chorób związanych z psychiką, bo oprócz stygmatyzacji, wiele z nas po prostu nie wie, jak dużo osób normalnie żyje z zaburzeniami psychicznymi. Według badania przeprowadzonego przez Instytut Psychiatrii i Neurologii (IPiN), co czwarty Polak lub Polka w dorosłym życiu miał, ma lub będzie miał jakieś problemy natury psychicznej. Mówi się też, że w ciągu kilku najbliższych lat depresja będzie na 1. miejscu w rankingu chorób śmiertelnych w krajach rozwiniętych.
Film pokazuje, że problemy psychiczne może mieć każdy z nas czy ludzi, którzy nas otaczają. To kolega z klasy, znajoma naszej córki, pan na budowie, dostarczyciel pizzy, aktorka, ekspedientka w lokalnym warzywniaku czy sąsiadka, która jest mamą niemowlaka. To ludzie tacy jak my i tacy, których spotykamy w swoim życiu na każdym kroku. Ich choroby i zaburzenia psychiczne nie sprawiają, że powinni żyć w izolacji.
W filmie narrator mówi: "Można zwariować i być rodzicem, nauczycielką lub uczniem. Aktorką, sportowcem, lekarką, prawnikiem, inżynierem, kucharzem... Ale ja nie o tym, że możesz być każdym. Ale o tym, że każdy może zwariować i prosić o pomoc”. Dalej pokazane jest, że tak naprawdę choroba psychiczna może mieć wiele twarzy, i większości z nich nie zauważymy u ludzi, stojąc koło nich w tramwaju czy mijając na ulicy. W filmie narrator mówi o tym, że "można zwariować i o tym rozmawiać (...) i żyć normalnie".
Dzięki współpracy z fundacji firmą Wellbee, w ramach kampanii zorganizowano również bezpłatną infolinię. Pod numerem +48 799 394 006 można zadać nurtujące pytania lub podzielić się wątpliwościami dot. zdrowia psychicznego, a także dowiedzieć się, jaki rodzaj pomocy będzie odpowiedni dla danego przypadku.