9 komplementów, które twoje dziecko powinno słyszeć jak najczęściej

Dominika Bielas
Komplementy to coś więcej niż tylko miłe słowa. Kojarzą nam się najczęściej z relacją męsko-damską, natomiast w przypadku dzieci często postrzegane są jako przejaw rozpieszczania, a to duży błąd! Każdy lubi je słyszeć, tyle że nie zawsze łatwo je wypowiedzieć. Czasem nawet nam trudno znaleźć powód, by kogoś skomplementować. Zdaniem socjologów jako społeczeństwo tracimy zdolność chwalenia, podkreślania czyichś dobrych stron. Za to uwielbiamy zwracać uwagę, wytykać błędy i niedoskonałości.
Komplementy mają niesamowitą siłę, nigdy nie powinniśmy się ich bać! Fot. 123rf.com

Siła komplementu


Czy wiesz, że komplementy wpływają na nasz układ hormonalny, powodując nagły wyrzut serotoniny, endorfiny oraz w adrenaliny? Komplementować warto jak najczęściej, by czuć się dobrze, ale i dać tę przyjemność innym. Może to mieć olbrzymią wychowawczą moc. Docenianie postaw i zachowań dzieci przez ważne dla nich osoby bardzo mocno wpływa na ich samoocenę, pewność siebie i poczucie sprawczości. Chwalone dzieci mają większą motywację do podejmowania działań, a także radzenia sobie z trudnościami, często także są ambitniejsze. Dlatego tak bardzo ważne jest nieskupianie się na tym, co nasze dziecko robi źle i co znowu mu nie wyszło, ale na pielęgnowaniu i wzmacnianiu tego, w czym jest dobre.


Zamiast używać krótkich określeń: “super,” “fantastycznie,” “bardzo ładnie,” “świetnie” powiedz dziecku, co czujesz, twórz spersonalizowane komplementy. Rodzicom często się wydaje, że pewne rzeczy są oczywiste, tymczasem dziecko musi usłyszeć, że jest podziwiane i doceniane. Dzięki konstruktywnym komplementom dziecko ma szansę poszerzyć swoją perspektywę i zyskać nowe spojrzenie na siebie.

9 ważnych komplementów


1. Widzę, ile w to wkładasz pracy, nie poddawaj się, na pewno się uda! - Skupiaj się na procesie i staraniach, a nie na efekcie.
2. Dziękuję za miło spędzony czas, było bardzo fajnie - doceniaj wspólny czas, nie zawsze tak będzie, że dziecko będzie chciało robić coś z tobą. Ważne jednak, by wiedziało, że jest to dla ciebie ważny i wartościowy czas.
3. Gratuluję, wykonałeś świetną pracę i to sam - doceniaj, że dziecko zrobiło coś zupełnie samo bez pomocy, ale także dostrzegaj codzienne "oczywiste" obowiązki, które dziecko robi samo z siebie np. mycie zębów bez przypominania.
4. Ładnie dziś wyglądasz, fajnie, że... - zamiast mówić bardzo ogólnie, zwracaj uwagę na szczegóły, w które twoje dziecko włożyło energię np. dobór kolorystyczny, dopasowanie ubrania do okazji. Ale zauważaj także, gdy się uśmiecha, gdy ma dobry dzień i pozytywną energię.
5. Dziękuję ci za dzisiejszą postawę, była bardzo dojrzała - jeśli dziecko zrobi coś, na co niekoniecznie ma ochotę, doceń to, że przezwyciężyło własna niechęć czy stawiło czoła trudnej sytuacji.
6. Super, że się tego nauczyłeś - małe dzieci chwalimy, za to, że nauczyły się same ubierać czy korzystać z toalety. Im dziecko starsze, tym mniej mówimy, jak jesteśmy dumni, że zdobyły nowe umiejętności. Każdy nowy krok milowy zasługuje na zauważenie!
7. Inspirujesz mnie - dziecko także może być wzorem dla rodzica, czerp z tego całymi garściami i podkreślaj zawsze, gdy dzięki własnemu dziecku możesz stać się lepszym człowiekiem.
8. Jesteś wspaniałą siostrą/bratem - relacje z rodzeństwem bywają różne i trudno uniknąć tarć. Gdy dziecko jednak potrafi rozwiązać sytuację konfliktową samodzielnie, zawsze to komplementuj.
9. To wspaniale, że jesteś częścią naszej rodziny - dzieci rosną, idą najpierw do przedszkola, a potem do szkoły. Zdobywają większą niezależność, małymi krokami opuszczają dom, ale muszą wiedzieć, gdzie jest i zawsze będzie ich rodzina, której są ważną częścią.

Słoik z komplementami


Oprócz codziennego komplementowania bliskich bardzo fajnym pomysłem jest słoik komplementów. Jak go przygotować?
Do przygotowania słoika potrzebujesz:


Na karteczkach wystarczy napisać miłe słowa i komplement. Karteczki złóż lub zroluj i przewiąż sznureczkiem. Przygotowane komplementy wrzuć do słoika. Możesz ładnie udekorować. Taki słoik wręcz dziecku, które może przeczytać coś miłego o sobie każdego dnia.