Jakie są przedmioty w czwartej klasie i jakie zmiany czekają ucznia?
Twoje dziecko idzie do czwartej klasy i zastanawiasz się, jakie przedmioty go czekają? Poniżej dokładne informacje na ten temat.
Jakie zmiany czekają ucznia czwartej klasy?
Dziecko, które uczęszczało do klas 1-3, miało dotychczas dużo mniej przedmiotów w porównaniu z tym, co czeka je w czwartej klasie podstawówki. W początkowych klasach szkoły podstawowej nie ma jasnego, wyraźnego podziału na przedmioty. Jeden nauczyciel doskonale zna umiejętności każdego dziecka, a uczniowie dzięki temu czują się dużo bezpieczniej i pewniej.Przejście do klasy czwartej to dla młodego ucznia spore zmiany. Każde dziecko musi się powoli do tego przystosować. Dla jednych ta zmiana będzie prosta i szybka, inne dzieci będą potrzebowały trochę więcej czasu, żeby się przyzwyczaić do tego, jakie warunki i zasady panują w obecnej klasie. Istotna będzie rola zarówno rodziców i opiekunów, jak i nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Nowy system oceniania w czwartej klasie podstawówki
Zmienia się też sposób oceniania. Do tej pory dziecko było traktowane nieco inaczej – królowały różnego rodzaju symbole, buźki, kwiatki, kropki czy inne, które miały odzwierciedlać poziom postępów ucznia oraz to, czy zadania są wykonane poprawnie, czy nie.Czytaj także: Nauka jakich przedmiotów czeka ucznia w piątej klasie?
Od czwartej klasy oceny są już „normalne”, klasyczne, czyli w skali od 1 (najgorsza ocena) do 6 (ocena najlepsza). Te oceny będą towarzyszyć uczniom aż do studiów. Nic dziwnego – pomyślicie. Jednak w czwartej klasie może to być dla dziecka trudny moment. Szczególnie wtedy, kiedy dostanie pierwszą słabszą ocenę oraz pierwszą ocenę niedostateczną, czyli jedynkę. Czwarta klasa to dla młodego ucznia czas pełen wyzwań. Sprawdziany i kartkówki z różnych przedmiotów stają się dla niego odtąd rzeczywistością i nowym stylem nauki.
Ile godzin lekcyjnych jest tygodniowo w czwartej klasie podstawówki?
Edukacja wczesnoszkolna to 60 godzin lekcyjnych tygodniowo w ciągu trzech lat nauki (20 godzin tygodniowo w każdej z klas). W czwartej klasie się to zmienia. Takich godzin jest już 24 w ciągu tygodnia.Jakie przedmioty czekają młodego ucznia? Jest to język polski (5 godzin tygodniowo), przyroda (2 godziny tygodniowo), matematyka (4 godziny tygodniowo), wychowanie fizyczne (4 godziny tygodniowo), język obcy nowożytny (3 godziny tygodniowo), plastyka (1 godzina tygodniowo), technika (1 godzina tygodniowo), muzyka (1 godzina tygodniowo), informatyka (1 godzina tygodniowo), historia (1 godzina tygodniowo) oraz zajęcia z wychowawcą (1 godzina tygodniowo).
Po co tak dużo przedmiotów na tak początkowym etapie nauczania? – pewnie u niektórych pojawi się taka wątpliwość. Jednak taki podział daje możliwość dziecku, by odkrywało to, co je interesuje, dawało szansę na znalezienie pasji, rozwinięcie hobby. Dzięki temu w każdej kolejnej klasie dziecko będzie mogło rozwijać swoje talenty, a kiedy przyjdzie moment wyboru specjalizacji klasy, uczeń będzie potrafił określić kierunek edukacji, a później i zawodowy, w kierunku którego będzie podążać na dalszych etapach nauki.
Więcej przedmiotów, więcej godzin w szkole, inni nauczyciele
Jak widać, to spora zmiana dla ucznia. Tych przedmiotów jest dużo więcej, a i czas spędzony w szkole jest wydłużony. Do tego każdy z tych przedmiotów prowadzony jest przez innego nauczyciela (niektórzy mogą, oczywiście, uczyć dwóch przedmiotów, ale z zasady następuje zmienność belfrów. Następować będzie też zmiana sal lekcyjnych – to też nowość dla dziecka, które było przyzwyczajone do odbywania zajęć w jednej klasie.Inna jest też rola wychowawcy. Od teraz pełni on rolę nieco pomocniczą (oczywiście może być, przy okazji, nauczycielem jednego z przedmiotów), a kontakt z nim może być nieco rzadszy.
Czwarta klasa to też moment, kiedy przerwy międzylekcyjne są, w dużej mierze, spędzane na szkolnych korytarzach czy boiskach. Dzieci z różnych klas mają wtedy możliwość integracji, zawierania nowych przyjaźni.
Tak dużo przedmiotów to też sporo zadań domowych. Trzeba będzie poświęcić im więcej czasu niż było to dotychczas. Tym bardziej trzeba okazać dziecku wsparcie, aby zmiana nie była bolesna, a była łatwa do przejścia.