Obiady dla dzieci do wspólnego gotowania. Jak to wszystko zorganizować?

Artykuł powstał we współpracy z marką Braun
Twoje dziecko jest zainteresowane, co robisz w kuchni lub wprost przeciwnie: rzadko sięga po nowe produkty i jest niejadkiem? Zachęć go do kulinarnych wyzwań i przygotujcie wspólnie proste dania, które lubią maluchy. Przygotujesz je nawet z drobną pomocą niemowlaka, który dopiero odkrywa smaki lub przyrządzisz z przedszkolakiem uczącym się samodzielności.
Twoje dziecko jest zainteresowane, co robisz w kuchni lub wprost przeciwnie: rzadko sięga po nowe produkty i jest niejadkiem? Zachęć go do kulinarnych wyzwań i przygotujcie wspólnie proste dania, które lubią maluchy Materiały prasowe / Braun

Wspólne gotowanie z dziećmi – kiedy zacząć i jak to zorganizować?

• maluchy od około 6 miesiąca życia do około 3 lat
Nawet bardzo małe dzieci przed 1 rokiem życia wykazują zainteresowanie tym, co jedzą. Zazwyczaj rozszerzanie diety rozpoczyna się około 6 miesiąca życia. Często przygotowywane jest metodą BLW, więc maluch od początku poznaje różnorodne faktury, kawałki i konsystencje produktów spożywczych. Warto zauważyć, że zainteresowanie jedzeniem jest wskazywane przez pediatrów i dietetyków dziecięcych jako jeden z symptomów gotowości do próbowania czegoś więcej oprócz mleka. Nawet przed rozpoczęciem tego etapu warto maluszkowi pokazywać większe (bezpieczne dla niego) składniki, ich zapach, kolor, kształt. To dobra droga do rozpoczęcia przygody kulinarnej.


W okresie po 6 miesiącu życia niektóre niemowlaki zaczynają już siadać i za kilka tygodni lub miesięcy (kiedy będzie to pozycja stabilna) mogą zająć honorowe miejsce w foteliku do karmienia. Można wtedy ustawiać go w kuchni i pokazywać przygotowywanie posiłków. Stopniowo warto też włączać dziecko w bezpieczne dla niego czynności, np. wybieranie i podawanie produktów, dosypywanie przypraw, wkładanie gotowych składników do kielicha blendera, a nieco później też krojenie dziecięcym nożem, mieszanie.

Kiedy dziecko będzie już stabilnie, samodzielnie stało, można przenieść je z fotelika do tzw. kitchen helpera, czyli specjalnie zabezpieczonego podestu (ze schodkami i barierkami). W ten sposób maluch będzie mógł uczestniczyć w czynnościach wykonywanych w kuchni. Wystarczy jedynie zabezpieczyć przestrzeń i pokazać, jak bezpiecznie używać sprzętów. Przydatne będą też proste w użyciu urządzenia, które nie tylko przyspieszą przygotowywanie posiłków, ale pozwolą na jednoczesną pomoc dziecku przy wyznaczonych mu zadaniach. Może to być np. blender ręczny Braun MultiQuick 9, który można obsługiwać jedną ręką. Ważne też, że jest on cichy i nie przestraszy małego dziecka zaskoczonego dziwnym dźwiękiem.

• Starsi pomocnicy kuchenni
Starsze dzieci mogą dostawać już poważniejsze zadania, choć nadal będą zainteresowane dodawaniem kolorowych składników do kielicha blendera lub miski. Trudno podać dokładny przedział wiekowy, ponieważ jest to kwestia indywidualna dla każdego malucha – przeciętnie będzie to okres od około 4 roku życia. Jeśli dobrze wytłumaczymy działanie używanych urządzeń oraz spokojnie wytłumaczymy kwestie bezpieczeństwa (bez straszenia, które mogłoby zniechęcić do wspólnego gotowania), możemy pozwolić maluchowi nawet na obsługę prostych narzędzi. Najpierw wspólnie można np. miksować składniki na zupę lub sos przy pomocy blendera z wygodnym przyciskiem i regulacją prędkości. Blendery Braun MultiQuick 9 mają nawet specjalną budowę stopy, dzięki której mali kucharze się nie zachlapią.
Blender do wspólnego gotowania - infografikaMateriały prasowe / Braun

Pomysły na obiad dla dzieci do wspólnego gotowania

Podczas wspólnego gotowania warto wybrać proste potrawy lubiane przez dziecko lub wykorzystać zabawę w kuchni do wprowadzenia nowych składników. Pozwólmy maluchom wybierać smaki, konsystencje, kształty i składniki. Opowiadajmy o każdym, jakby skrywał ciekawą historię. Zachęćmy do wąchania, smakowania i opisywania kształtów oraz kolorów.

Ugotuj z dzieckiem najlepszą zupę-krem

Potrzebujecie:

• bulionu warzywnego lub mięsno-warzywnego;
• wybranych warzyw, np. marchewki, dyni, pomidorów (również passaty), ziemniaków, buraków, pietruszki, selera, zielonego groszku, pora i innych;
• ulubionych przypraw, np. cynamonu i imbiru, oregano i ziół prowansalskich, czosnku i bazylii;
• opcjonalnie: śmietany 18% lub jogurtu naturalnego
• oliwy z oliwek lub innego zdrowego oleju.

Możecie podać z:
• grzankami z masłem lub oliwą i czosnkiem lub serem;
• paluchami z ciasta francuskiego;
• groszkiem ptysiowym;
• uprażonymi na suchej patelni pestkami dyni i słonecznika oraz orzechami (dla młodszych dzieci te składniki można zmielić w młynku dołączonym do blendera);
• miękką bułeczką;
• kleksem kwaśnej śmietany;

Zadania dla dzieci:
• wybieranie;
• krojenie ugotowanych warzyw;
• wkładanie składników do blendera;
• blendowanie (starsze dzieci);
• przyprawianie.

Zadania dla rodziców, czyli sposób przygotowania:
Wybrane warzywa gotujemy w bulionie do miękkości, a następnie wygodnie i bez chlapania blendujemy blenderem ręcznym. Możemy to zrobić bezpośrednio w garnku lub – np. jeśli chcemy zblendować tylko część zupy – możemy skorzystać z przystawek do blendera ręcznego. Blendery Braun MultiQuick 9 można rozszerzyć m.in. o przystawkę o podwójnej funkcji: blendera kielichowego i szatkownicy. Całość miksujemy na gładki krem. Następnie dodajemy przyprawy i śmietanę i ponownie miksujemy, aby wszystko dobrze się wymieszało. Zupę przelewamy do garnka, gotujemy kilka minut i przelewamy do misek. Podajemy z wybranym dodatkiem.

Zdrowy obiad dla dziecka: zielony falafel

Potrzebujecie:
• ugotowanej zielonej ciecierzycy;
• ugotowanego bobu lub zielonego groszku;
• 1 cebuli;
• 1-2 ząbków czosnku;
• natki pietruszki;
• świeżej kolendry;
• 1 łyżeczki sody
• kuminu
• opcjonalnie: bułki tartej;
• oleju roślinnego do smażenia.

Możecie podać z:
• pitą lub tortillą;
• świeżymi lub duszonymi warzywami, np. kolorową papryką, ugotowanym buraczkiem, sałatą, ogórkiem;
• domowym humusem przygotowanym ze zblendowanej ciecierzycy z dodatkiem oliwy i pasty tahini;
• owocem granatu;

Zadania dla dzieci:
• doprawianie,
• siekanie w malakserze;
• blendowanie (starsze dzieci);
• formowanie kotlecików;
• dodatkowo: zawijanie w tortillę.

Zadania dla rodziców, czyli sposób przygotowania:
Ugotowaną ciecierzycę (pamiętajmy, aby przed gotowaniem moczyć ją przez całą noc w wodzie), bób lub groszek blendujemy z dodatkiem przypraw oraz sody. Cebulę siekamy przy pomocy malaksera i podsmażamy na złoto na rozgrzanym oleju. Dodajemy do zielonej masy. Możemy ponownie zblendować lub – jeśli dziecku to nie przeszkadza – pozostawić kotleciki z kawałkami cebulki. Pomagamy maluchowi uformować małe kulki. Można je dodatkowo obtoczyć w bułce tartej, żeby były bardziej chrupiące. Kotleciki smażymy na rozgrzanym tłuszczu na złoty kolor. Podajemy z wybranymi dodatkami.

Ulubione dania dzieci: naleśniki na słodko lub słono

Potrzebujecie na ciasto:
• 2 jajka;
• ½ szklanki mąki pełnoziarnistej;
• ½ szklanki mąki pszennej;
• 1 szklanka mleka krowiego lub kokosowego;
• ½ szklanki wody gazowanej;
• olej do smażenia

Potrzebujecie na nadzienie czekoladowe:
• 1 tabliczki wybranej czekolady rozpuszczonej w kąpieli wodnej (metalową lub szklaną miseczkę z czekoladą ustawiamy nad garnkiem z gotującą się wodą).
• 1 dojrzałego banana
• 1 dojrzałe awokado

Wszystkie składniki blendujemy na gładki krem czekoladowy. Można dodać również orzechy lub wiórki kokosowe.

Potrzebujecie na nadzienie ze słodkiego twarożku:
•200 g twarogu półtłustego;
•małego opakowania śmietany 18% lub mascarpone;
•cynamonu;
•1 dojrzałego banana;
•opcjonalnie: musu ze zblendowanych owoców, np. malin, truskawek, brzoskwiń.

Wszystkie składniki blendujemy. Mus podajemy jako dodatek lub dokładamy do twarożku i mieszamy, aby wyszedł kolorowy serek.

Potrzebujecie na nadzienie szpinakowe:
• 250 g szpinaku baby;
• 1-2 ząbków czosnku;
• 5-6 suszonych pomidorów;
• opakowanie kremowego serka;
• ulubione zioła i przyprawy do smaku.

Całość blendujemy tak, aby masa nie była zbyt jednorodna. Innym pomysłem jest dodanie szpinaku do ciasta podczas miksowania i posmarowania naleśników serkiem z dodatkiem suszonych pomidorów.

Potrzebujecie na nadzienie meksykańskie:
• ugotowanej czerwonej fasoli (ok. 1 szklanka);
• kolorowej papryki (świeżej, grillowanej lub duszonej);
• 2 dojrzałych pomidorów;
• kukurydzy;
• 150 g mięsa mielonego
• opcjonalnie: ½ cebuli, ząbki czosnku, 1 łyżeczki kakao;
• ulubionych ziół
• oliwy z oliwek.

Mięso mielone podsmażamy, na koniec dodajemy pomidory i wybrane przyprawy. Można dołożyć również zrumienioną cebulę, czosnek przeciśnięty przez praskę i kakao. Fasolę blendujemy na gładki mus. Naleśnik smarujemy pastą z fasoli, układamy kolorowe papryki, dodajemy farsz z mięsem i posypujemy kukurydzą. Możemy zapiec pod serem.

Zadania dla dzieci:
• dobieranie i mieszanie składników;
• nakładanie składników na naleśniki;
• zwijanie lub składanie naleśników;
• ubijanie ciasta (starsze dzieci).

Zadania dla rodziców, czyli sposób przygotowania:
Do blendera dołączamy przystawkę z trzepaczką. Składniki na ciasto wyjmujemy na minimum 30 minut przed przygotowaniem, aby nabrały temperatury pokojowej. Następnie ubijamy je na gładką masę i smażymy na bardzo dobrze rozgrzanej, suchej patelni. Następnie nakładamy farsz i zawijamy w rulony lub składamy w trójkąty. Naleśniki można zapiec: słodkie z masłem i miodem, słone z sosem pomidorowym i serem.
Jak mogę używać blendera? - infografikaMateriały prasowe / Braun