Nie umiesz ładnie zapakować prezentu? Okazało się, że tym lepiej... dla obdarowanej osoby

Katarzyna Chudzik
Palec pod budkę, kto zaczyna już panikować na myśl o świątecznych prezentach? Legenda głosi, że są tacy, którzy wszystko kupili już w listopadzie, ale większość niebożąt obgryza teraz paznokcie ze stresu, że nie zdąży kupić czegoś, co idealnie wpasuje się w gusta obdarowanego. Do tego trzeba to wszystko jeszcze jakoś ładnie zapakować... chociaż może lepiej nie? Najnowsze badania w tej materii zaskakują.
Odrobina pocieszenia się wam przyda! Unsplash.com
Nad fenomenem odbioru prezentu przez pryzmat jego opakowania Jessica i Brett Rixom, naukowcy Uniwersytetu w Nevadzie zaczęli zastanawiać się już dawno. W 2015 roku podjęli się badań, z których płyną dziś jednoznaczne wnioski.

Badanie numer 1:
Do pierwszego badania profesorowie wybrali fanów drużyny koszykarskiej Miami Heat. Każdy z nich dostał w prezencie kubek drużyny, ale tylko niektórzy otrzymali ten z logotypem swojego ulubionego teamu – reszta musiała zadowolić się kubkiem drużyny Orlando Magic.

Prezenty różniły się schludnością i estetyką opakowań. Okazało się, że uczestnicy badania bardziej cieszyli się z zawartości prezentu niechlujnie opakowanego niż tego estetycznego. Nawet jeśli otrzymali kubek drużyny, której nie kibicują!


Badanie numer 2:
W drugim badaniu uczestnicy zostali poproszeni o opisanie swoich oczekiwań dotyczących prezentu, gdy pokazano im zdjęcia podarków owiniętych schludnie lub niechlujnie. Potwierdził się wynik pierwszego eksperymentu: oczekiwania dotyczące ładnie opakowanych prezentów były wyższe, a rozczarowanie po odkryciu w nich wkładek dousznych było znacznie większe niż w przypadku tej samej zawartości w opakowaniu niechlujnym.

– Nasze badania udowadniają, że prezenty, które są starannie zapakowane podnoszą oczekiwania dotyczące zawartości. Niedbałe opakowanie obniża oczekiwania, więc obdarowani bardziej doceniają podarek – tłumaczy Jessica Rexom.

Może więc daruj sobie kokardki, wstążeczki, naklejki...
Nie warto stosować zdobytej właśnie wiedzy jako techniki manipulacyjnej. Zakup byle jakiego prezentu i podanie w jeszcze bardziej byle jakiej formie nie jest tutaj rozwiązaniem; dobrze byłoby się jednak zastanowić nad większą powściągliwością w pakowaniu. Nawet najdroższy iPhone zrobi większy efekt, jeśli będzie odpakowany ze zwykłej torebki, niż z pudełka wysadzanego diamentami Swarovskiego.

Każdego roku Amerykanie wydają ponad 3,2 miliarda dolarów na pakowanie prezentów, a choć nieznane są takie dane dotyczące Polski, to wiemy, że przeciętna polska rodzina wyda na święta aż 1521 złotych. Na opakowaniach można chociaż trochę przyoszczędzić!
Źródło: Journal of Consumer Psychology