Matura z matematyki zawieszona? "Jest wyłącznie obciążeniem" – NIK nie ma wątpliwości

Wiktoria Dróżka
Powraca dyskusja o tym, czy matura z matematyki powinna obowiązywać każdego licealistę. Dane pokazują, że uczniowie z matematyką sobie nie radzą. W latach 2015 - 2017 co szósty uczeń nie zdał matury z tego przedmiotu, a 42% uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki dwójki. W kwestii matury z matematyki reaguje NIK. Czy coś się zmieni?
Matura z matematyki. Fot. Jakub Ociepa / Agencja Gazeta
Matura z matematyki – zawieszona?
Najwyższa Izba Kontroli proponuje zawieszenie egzaminu maturalnego z matematyki. Powód? Egzamin jest obciążeniem. W najnowszym raporcie izba alarmuje, że proces nauczania matematyki w Polsce pozostawia wiele do życzenia, dlatego tak wielu maturzystów nie zdaje egzaminu.

Matematyka nierozumiana w szkołach
Według NIK matura z matematyki jest więc wyłącznie obciążeniem, bo przynosi tylko stratę czasu, rodziców obciąża kosztami korepetycji, a dla uczniów to stres. Według raportu wśród uczniów powtarzających klasę aż 61% w szkołach ponadgimnazjalnych i 70% w podstawówkach miało ocenę niedostateczną z matematyki.


Co sprawia, że zanikają zdolności matematyczne dzieci? Czy powodem są wady w procesie nauczania? Winny jest system, nauczycielem, rodzice? Kto popełnia poważny błąd? Badanie NIK-u dało pewne odpowiedzi, jedną z ważniejszych jest zróżnicowany poziom wiedzy uczniów w klasie i zbyt duża ilość uczniów w klasie. To sprawia, że ciężko dotrzeć indywidualnie do ucznia. Badania pedagogiczne wskazują, że nadmierne trudności uczniów w uczeniu się matematyki pojawiają się już na początku edukacji szkolnej, a ujawniają się w sposób wyraźny w klasach czwartych.

Co mogłoby problem rozwiązać? Dać szansę na zrozumienie matematyki przez uczniów o mniejszych zdolnościach? Jednym z nich jest stworzenie możliwości organizacji lekcji matematyki w podziale na grupy, odpowiednio do poziomu umiejętności uczniów. Poza tym rozszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych z matematyki, w tym wyrównawczych oraz zajęć dla uczniów uzdolnionych matematycznie. To może pokazałoby, że matematyka jest dla wszystkich, jeśli istnieją odpowiednie warunki do przekazania wiedzy.

Matura z matematyki to wierzchołek góry lodowej. Na trudności związane akurat z tym przedmiotem składa się wiele czynników. Czy ministerstw Zalewska jest tego świadoma? Czy odpowie na raport NIK? Czekamy z niecierpliwością.
Źródło: nik.gov.pl