Mamy już nie bawią się w chowanego? Nową kampanią chcą przełamać tabu

Redakcja MamaDu
Widzimy je niemal codziennie – w parku, centrum handlowym, restauracji lub kościele. Często przez nasz brak zrozumienia czy nadmierną ciekawość chowają się przed nami w toaletach albo siadają w najbardziej zakamuflowanych miejscach. Mowa tu o matkach karmiących piersią w miejscach publicznych. Najnowsza kampania społeczna pod hasłem #konieczabawywchowanego ma poszerzyć świadomość Polaków na temat karmienia piersią w miejscach publicznych. Akcja odbywa się w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Karmienia Piersią.
Nowa kampania ma przełamywać tabu Fot. za konieczabawywchowanego.pl
Czy mogę karmić piersią na oczach wszystkich? Czy muszę schować się w wyznaczonym miejscu do karmienia lub – co gorsza – w toalecie? Jak reagować na złe spojrzenia i niemiłe zaczepki ze strony obcych ludzi? Czy stosownie jest patrzeć na kobietę, gdy karmi piersią? – To tylko kilka wątpliwości, które pojawiają się w głowie każdej matki karmiącej piersią i osób znajdujących się w jej otoczeniu.

Pytania te często wynikają z niechęci – wyrażanej w codziennym życiu i internecie – skierowanej w stronę matek, ale również z niewystarczającej wiedzy i edukacji społeczeństwa w tym temacie. Wielość obiekcji związanych z karmieniem piersią w miejscach publicznych doprowadza do tego, że mamy zaczynają "bawić się" w chowanego. Niestety ta zabawa nie daje przyjemności. Z kolei mała wiedza społeczeństwa na temat karmienia piersią sprawia, że staje się ono tematem tabu.


– Jeżeli nie wiemy, jak się zachować to – cytując klasyka – zachowujmy się przyzwoicie. Dla przykładu: taktowna mama wie, że pomimo tego, że ma przywilej karmienia w praktycznie każdej okoliczności, nie zawsze musi z niego w 100 proc. skorzystać. Tak samo osoby, które znajdują się obok – na przykład gość w restauracji czy klient w sklepie – wiedzą, że nie powinni powodować dyskomfortu u karmiącej piersią mamy – komentuje Adam Jarczyński, partner Polskiej Akademii Protokołu i Etykiety.
Mamy mają prawa!
Główną ideą kampanii społecznej "Vademecum kultury karmienia piersią w miejscach publicznych" jest pokazanie, że karmienie piersią jest naturalną czynnością, a kobiety nie powinny wstydzić się karmić dziecka w miejscach publicznych. Ba! Mają przecież do tego całkowite prawo.

Jednym z elementów kampanii jest specjalna broszura z poradami skierowanymi nie tylko do karmiących mam, ale przede wszystkim do osób przebywających w ich otoczeniu – gości restauracji oraz właścicieli lokali gastronomicznych, klientów galerii handlowych i zarządców sklepów, osób współuczestniczących we mszy oraz księży, a także spacerowiczów spędzających wolny czas w parkach.

Kampania została zrealizowana we współpracy z blogerkami – Hafiją, SuperStyler, Nebule, Mamalą – oraz ekspertami: psycholog dr hab. Anną Szuster-Kowalewicz, socjolożkami dr hab. Dorotą Hall i dr Magdą Grabowską, antropolożką dr hab. Magdaleną Radkowską-Walkowicz oraz ekspertem savoir vivre Adamem Jarczyńskim.

– Ważne, żeby czynności związane z opieką nad małym dzieckiem – w tym karmienie piersią – traktować jako sytuacje przynależące także do sfery publicznej. Stworzenie katalogu zachowań adekwatnych do potrzeb matek karmiących wzmocni akceptację karmienia piersią jako ważnego aspektu życia społecznego – tłumaczy dr Magda Grabowska z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Powiedzmy to głośno
Według najnowszego raportu UNICEF "Breastfeeding – a mother’s gift, for every child" karmienie piersią jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony zdrowia zarówno matki, jak i jej potomstwa. Ten sposób żywienia niemowlęcia pozytywnie wpływa na rozwój dziecka, a także zmniejsza ryzyko zachorowania przez matkę m.in. na depresję poporodową, raka piersi i jajnika czy cukrzycę typu 2. Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby zachęcać matki do karmienia piersią, również w miejscach publicznych.

Kampania społeczna Koniec zabawy w chowanego będzie trwała przez cały Ogólnopolski Tydzień Karmienia Piersią , czyli od 26 maja do 1 czerwca. W tych dniach na stronie www.konieczabawywchowanego.pl pojawią się filmy edukacyjne, budujące świadomość Polaków w zakresie karmienia piersią w miejscach publicznych. W pierwszym filmie – poświęconym karmieniu w galeriach handlowych – wystąpiła Hafija.