
MEN nie przewiduje możliwości uruchomienia specjalnych programów szkoleniowych dla kandydatów do pracy w przedszkolach – poinformował wiceminister edukacji Henryk Kiepura. Według resortu, pełne przygotowanie do zawodu możliwe jest tylko po ukończeniu pięcioletnich studiów pedagogicznych.
MEN odrzuca ekspresowe kursy. Pięcioletnie studia jako jedyna droga
Na pytanie posła Krzysztofa Szczuckiego, czy możliwe byłoby wprowadzenie specjalnych kursów, pozwalających na szybkie zdobycie kwalifikacji dla przyszłych nauczycieli przedszkolnych, wiceminister edukacji Henryk Kiepura odpowiedział jednoznacznie:
Henryk Kiepura
wiceminister edukacji
Resort podkreśla, że odpowiednie przygotowanie do zawodu wymaga ukończenia pełnych pięcioletnich studiów, zgodnie z rozporządzeniem ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 2019 roku.
Standardy kształcenia nauczycieli
Zgodnie z przepisami, standard kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej obejmuje pełne przygotowanie merytoryczne i pedagogiczne, psychologiczno-pedagogiczne oraz dydaktyczne.
– Kształcenie nauczycieli, rozpoczynające się od roku akademickiego 2019/2020, powinno być prowadzone w pięcioletnim cyklu – stosownie do wymogów ww. rozporządzenia – wyjaśnia Kiepura.
Oznacza to, że programy skrócone ani kursy podyplomowe nie zapewniają pełnych kwalifikacji wymaganych do pracy w przedszkolu.
Braki kadrowe w przedszkolach
Na dzień 3 listopada, 2025 roku liczba wolnych stanowisk dla nauczycieli wychowania przedszkolnego wynosiła 286, co przekłada się na 272,65 etatu. Dla porównania, w analogicznym okresie roku 2024 brakowało 399 nauczycieli (382,57 etatu). Obecnie wakaty dla nauczycieli przedszkolnych stanowią około 8% wszystkich wolnych miejsc pracy w szkolnictwie.
Reakcja środowisk nauczycielskich
Pomysł MEN, który zakładał możliwość zatrudniania w przedszkolach osób bez kwalifikacji, spotkał się z krytyką ze strony związków zawodowych, środowisk nauczycielskich oraz Rzecznika Praw Dziecka. W odpowiedzi na te głosy, resort wycofał projekt nowelizacji ustawy z dalszego procedowania w Sejmie.
Wiceminister Kiepura podkreślił, że celem jest zapewnienie dzieciom w przedszkolach wysokiej jakości opieki i edukacji, a to wymaga pełnego przygotowania pedagogicznego opiekunów.
Źródło: samorzad.pap.pl
