
Eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych sprawdzają, jak brak obowiązkowych prac domowych wpłynął na uczniów i szkoły. Po roku od wprowadzenia zmian MEN zleciło przygotowanie rekomendacji dotyczących przyszłości zadań domowych. Do końca września ma powstać raport i lista wytycznych, ale nad sprawą pracuje już drugi zespół specjalistów.
Obowiązkowe prace domowe w szkole podstawowej decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej zostały zlikwidowane w kwietniu 2024 roku. Teraz po ponad roku od decyzji szefowa resortu edukacji, Barbara Nowacka zdecydowała o sprawdzeniu (ewaluacji), jak przez ten czas brak obowiązkowych zadań do domu wpłynął na poziom edukacji i samopoczucie uczniów i ich wyniki w nauce.
Eksperci analizują, co się zmieniło po likwidacji prac domowych
Analizę zlecono Instytutowi Badań Edukacyjnych, który miał przygotować dla MEN wnioski na temat tego, czy należałoby coś w rozporządzeniu zmienić. Warto przypomnieć, że prace domowe obowiązkowe zostały zlikwidowane, ale komunikacja resortu edukacji nie była jasna.
Dopiero po kilku miesiącach od wprowadzenia reformy, szefowa MEN oficjalnie mówiła w mediach o tym, że prace nauczyciele nadal mogą i powinni zadawać, ale nie mogą z nich wystawiać ocen, tylko dawać uczniom informację zwrotną, co jest dobrze wykonane, a co nie.
Teraz IBE przeanalizowało już dane z ostatniego roku nauki bez prac domowych i zaczęło prace nad przygotowaniem rekomendacji dla MEN. 24 września rzecznik prasowy IBE poinformował oficjalnie, że zespół, który pracuje nad rekomendacjami, rozpoczął właśnie prace.
Drugi zespół przygotuje wytyczne dla MEN
Należy wspomnieć, że to już drugi zespół IBE, który pracuje nad tematem prac domowych. Pierwszy pracuje już od czerwca: do końca września ma przygotować raport badawczy, który jest oparty na opiniach nauczycieli i dyrektorów szkół. IBE wysyłało do losowych 2081 szkół podstawowych ankiety z pytaniami o wdrażanie zmian w pracach domowych, pytając o postawy, opinie i doświadczenia dyrekcji i pedagogów.
Sprawdzono też, jak brak obowiązku prac wpłynął na wyniki egzaminu ósmoklasisty (wyniki z języka polskiego, matematyki i języka nowożytnego). Zespół analizujący ankiety ze szkół będzie jeszcze pracował do końca września, ale IBE już teraz powołało kolejny zespół. Są w nim m.in. nauczyciele i dyrektorzy szkół, wykładowcy akademiccy, wydawcy edukacyjni i przedstawiciele MEN.
– Ten zespół ma wypracować rekomendacje m.in. na bazie wspomnianego raportu IBE PIB. Dzisiaj ma swoje inauguracyjne spotkanie, na którym przedyskutuje przyczyny wprowadzenia przez MEN przepisów zmieniających zasady prac domowych, bo pamiętajmy, że nauczyciele wciąż mogą je zadawać, a zmiana polega na tym, że nie są one oceniane – informował rzecznik IBE, Ryszard Kamiński.
Drugi zespół zajmie się analizą wspomnianego raportu, który wypracował pierwszy zespół badawczy. Na jego podstawie stworzone zostaną konkretne rekomendacje dla MEN. Termin, do kiedy zespół ma stworzyć listę wytycznych, został ustalony na 30 września.
Źródło: samorzad.pap.pl
