O pogłębiającej się luce edukacyjnej, której ofiarami są chłopcy, mówili na konferencji "Różnice edukacyjne a płeć uczniów" zorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiciele resortu i eksperci oświatowi. Na czym polega ta luka?
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Przedstawiciele środowisk oświatowych z kraju i zagranicy dyskutowali 20 maja 2024 r. o różnicach w osiągnięciach edukacyjnych chłopców i dziewczynek. Szczególnie niepokojące wydały się ekspertom wnioski wypadające na niekorzyść chłopców:
– Zauważalnym zjawiskiem w krajach o powszechnym dostępie do edukacji jest luka edukacyjna, w której chłopcy mają słabsze wyniki i niższe kompetencje związane na przykład z czytaniem. Chłopcy także szybciej niż dziewczynki kończą swój proces edukacyjny. Chcemy szukać odpowiedzi, dlaczego tak się dzieje, ale również co robić, żeby tę lukę edukacyjną zlikwidować – mówiła wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.
Edukacyjne problemy chłopców
Prof. Francesca Borgonovi, kierowniczka działu Analizy Umiejętności w Centrum Umiejętności OECD, powiedziała, że dane o liczbie chłopców osiągających najniższe wyniki w międzynarodowych badaniach umiejętności są alarmujące. Eksperci oświatowi zgodnie podkreślali, że potrzebne są programy wspierające edukację chłopców, powołując się na badania polskie i zagraniczne.
Wskazywano na następujące problematyczne obszary:
lukę edukacyjną między płciami, szczególnie wyraźną podczas rekrutacji do szkół średnich uczniów spoza dużych miast. – Chłopcy przystępują do rekrutacji do szkół średnich ze zdecydowanie niższymi wynikami niż dziewczęta. O ile w Warszawie i warszawskim obwarzanku dziewczęta mają nieznacznie wyższe od chłopców wyniki na egzaminie z języka polskiego i trochę niższe wyniki z matematyki, co składa się na podobne szanse w rekrutacji, to np. w powiecie lipskim ta luka wynosi aż 14 punktów procentowych na korzyść dziewczynek z samego j. polskiego. W powiecie siedleckim po zsumowaniu trzech egzaminów statystyczna dziewczynka ma o 44 punkty za egzaminy więcej od swojego kolegi! Jeśli do tego doliczymy lepsze oceny – widać przepaść przy możliwości wyboru szkoły średniej – mówił Michał Gulczyński, doktorant z Uniwersytetu Bocconiego w Mediolanie.
decyzje edukacyjne uczniów, w tym te dotyczące podjęcia studiów wyższych. W Polsce studia z tytułem magistra kończy dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn. Częściej jednak wybierają one kierunki humanistyczne. Młodzi mężczyźni natomiast zachęcani są do szybkiego rozpoczęcia kariery zawodowej kosztem kontynuowania edukacji.
niski poziom czytelnictwa wśród mężczyzn. Gulczyński zauważył, że chłopcy znacznie częściej osiągają najsłabsze wyniki w czytaniu ze zrozumieniem. Może to wynikać z tego, że po prostu mniej czytają, o czym mówił m.in. Marcin Skrabka, dyrektor Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego i przedstawiciel Fundacji Good Culture. – Mężczyźni rzadziej czytają dla relaksu, funkcja informacyjna jest najważniejsza. Wolą też czytać książki napisane przez mężczyzn – zauważył.
Michał Gulczyński zauważył, że "ogromnie potrzebne jest wsparcie dla chłopców". – Trudności się nawarstwiają, dlatego trzeba wspierać chłopców (czy w ogóle najsłabszych uczniów) od samego początku i skupić się na szkołach, gdzie wyniki są najsłabsze, bo tam są najpoważniejsze problemy – podkreślał.
A co z dziewczynkami?
Eksperci wskazywali, że dziewczęta w Polsce częściej wybierają profile ogólnokształcące i humanistyczne, co zdaje się pokrywać z odkryciem, że dziewczynki rzadziej zainteresowane są przedmiotami ścisłymi, nie zachęca się ich też do uczenia się matematyki.
– Dziewczyny, które miały wyższe wyniki z j.polskiego, rzadziej wybierały rozszerzoną maturę z matematyki. Na wybór kierunku dalszej nauki wpływają wyższe wyniki i lepsza samoocena związana z przedmiotami np. humanistycznymi – mówiła podczas konferencji dr Alicja Zawistowska-Sadowska (Uniwersytet w Białymstoku). Chłopcy, dla odmiany, wykazują większość pewność siebie, jeśli chodzi o naukę przedmiotów ścisłych.