zadanie
Potrafisz obliczyć to w głowie, a wynik podać w mniej niż 10 sekund? mat. własne

To banalne zadanie z matematyki, z którym poradzi sobie każdy trzecioklasista. Jak to możliwe, że to samo działanie potrafi wprowadzić w zakłopotanie niejednego dorosłego? Podczas gdy internauci kłócą się o wynik, dzieci obliczają wszystko szybko w pamięci.

REKLAMA

Takie matematyczne wyzwania już dawno masz za sobą. W podstawówce rozwiązywałeś tego typu działania dziesiątkami, jednak po zakończeniu szkolnej edukacji, czy wykonałeś choć jedno tego typu zadanie? Najpewniej nie!

Gimnastyka umysłu

A to szkoda. Matematyka nie bez przyczyny nazywana jest królową nauk. Wszelkie działania matematyczne czy wyzwania logiczne skłaniają nasz mózg do wytężonej pracy, poprawiają koncentrację i pamięć, a także zdolności analityczne. Mówiąc w skrócie: gimnastykują naszą głowę, by lepiej funkcjonowała.

Czy po kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu latach jesteś w stanie przypomnieć sobie, jak prawidłowo wykonać wszystkie te obliczenia? Mamy dla ciebie proste działanie na rozgrzewkę. Przekonaj się, ile pamiętasz.

(4+3)×2−6÷3=?

Z działaniami tego typu po raz pierwszy uczniowie zaczynają się mierzyć pod koniec trzeciej klasy. Właśnie wtedy pojawi się na lekcjach matematyki temat: kolejność wykonywania działań. Na tym etapie edukacji chodzi jedynie o dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie oraz nawiasy. Pamiętasz, które działania mają pierwszeństwo? Bez tego nie uda ci się podać prawidłowego wyniku.

Jaka jest prawidłowa kolejność?

Dla przypomnienia:

  • najpierw wykonujemy działania w nawiasach,
  • następnie potęgowanie,
  • w kolejnym kroku mnożenie lub dzielenie,
  • na końcu dodawanie lub odejmowanie.
  • Jeśli w wyrażeniu arytmetycznym występuje dzielenie i mnożenie obok siebie, to wykonujemy je w kolejności występowania, czyli od lewej do prawej.

    Prawidłowe rozwiązanie:

    (4+3)×2−6÷3= 7×2−6÷3=14−2=12

    Tobie też wyszło 12? Gratulacje!

    Czytaj także: