logo
Minister Czarnek chce w szkołach testów sprawnościowych dla uczniów na lekcjach WF-u. fot. Wojciech Olkusnik/East News
Reklama.
  • Minister edukacji i minister sportu wspólnie nadzorują prace nad projektem, który zakłada, że w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych będą testy sprawnościowe.
  • Sprawdzanie poziomu kondycji u dzieci ma na celu zmniejszenie problemu z otyłością i nadwagą wśród uczniów.
  • Pomysł testów sprawnościowych negują wuefiści. Czarnek po zapoznaniu się z ich opinią przyznał sarkastycznie, że nie każdy ma predyspozycje, żeby pracować w szkole.
  • Testy sprawnościowe dla dzieci w szkołach

    Minister edukacji Przemysław Czarnek był wczoraj (1.03.2023) gościem programu "Kwadrans Polityczny", który emitowany jest w TVP1. Opowiedział o pracy nad obowiązkowymi testami sprawnościowymi dla uczniów, które nadzoruje wraz z ministrem sportu, Kamilem Bortniczukiem.

    Plan zakłada wprowadzenie corocznych testów sprawnościowych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych od nowego roku szkolnego 2023/2024. Ich celem jest zwiększenie aktywności fizycznej dzieci, które (według ekspertów) mają coraz więcej problemów z nadwagą i otyłością.

    Dzieci unikają WF-u

    Teraz projekt sprawdzania poziomu sprawności fizycznej dzieci jest w konsultacjach, ale już wiadomo, że wielu nauczycieli uważa go za nietrafiony. W rozmowie z Wirtualną Polską wuefistka Lucyna Kędzierska powiedziała:

    – Przez te pomysły ministra Czarnka połowa uczniów wypisze się z WF-u.

    Minister Czarnek do tego komentarza odniósł się w programie TVP. Wytłumaczył, że testom poddawani będą tylko ci uczniowie, którzy nie są zwolnieni z lekcji WF-u z powodu chorób. Przyznał też, że w szkołach jest ogromny problem, bo zwolnienia z lekcji uczniowie często mają wystawione bezzasadnie, więc z tym również należałoby zrobić porządek.

    Minister jest entuzjastą pomysłu z testami sprawnościowymi i uważa, że taka praktyka pomoże też w wyłonieniu sportowych talentów: dzięki temu zostaną odkryci przyszli olimpijczycy i sportowi mistrzowie. Program testowany jest w szkołach w województwach lubelskim i opolskim, gdzie, według wiedzy Czarnka, dobrze się sprawdza, więc prawdopodobnie będzie rozszerzony na całą Polskę.

    Nie każdy nadaje się, żeby być nauczycielem

    Minister skomentował również negatywny stosunek nauczycieli WF-u do testów sprawnościowych. Przyznał, że nauczyciele, którzy nie rozumieją zasadności testów sprawnościowych, być może nie nadają się do pracowania z dziećmi jako nauczyciele wychowania fizycznego.

    Jego argumentem było to, że przecież uczniowie są różni i testy sprawnościowe nie mają na celu ośmieszenia tych dzieci, które są słabsze fizycznie. Przyznał, że pilnowanie równości i unikanie założeń, że ktoś jest lepszy z WF-u, a ktoś inny z matematyki to popadanie "w prymitywny egalitaryzm, taki lewicowo-lewacki, europejski". Zaznaczył, że nie wszyscy nauczyciele, którzy pracują w szkołach, mają jednak predyspozycje do wykonywania tego zawodu.

    – Niektórzy w związku z tym nie nadają się do tego, żeby uczyć w szkole. Są i tacy, jak w każdym zawodzie, czy lekarzy, czy policjantów, czy dziennikarzy, czy polityków. Są tacy, którzy się nie nadają również do tego – zakończył minister.

    Czytaj także: