
Ten z pozoru zabawny podział na ptaki i żaby wymyślił Freeman Dyson, matematyk, ale nie dotyczy on tylko zdolności do nauk ścisłych. Okazuje się, że dzieci reprezentują dwa podstawowe, ale odmienne typy myślenia. Gdy dowiesz się, czy twoje dziecko jest ptakiem czy żabą, będziesz mógł pomóc mu w rozwijaniu jego naturalnych zdolności, by osiągnęło w przyszłości sukces, ale też łatwiej będzie ci dogadać się z nim na co dzień.
Gdy twoje dziecko jest ptakiem
Ten typ wyróżnia myślenie całościowe i można to zaobserwować na co dzień. Dziecko, które myśli i działa w ten sposób będzie chciało najpierw rozstawić cały tor kolejki, zanim zacznie bawić się poszczególnymi wagonikami. Gdy zaczniesz czytać mu o kosmosie, zainteresuje się całym Układem Słonecznym, a nie konkretną planetą. Nastolatek, który myśli całościowo, może rozważać wiele zagadnień jednocześnie, ponieważ widzi, że pasują one do szerszego kontekstu.
Ptaki widzą rzeczy z szerszej perspektywy i rozważają wiele elementów naraz. Dlatego od dzieci, które reprezentują ten typ myślenia, nie wymagaj skupienia się na drobiazgach. Mogą nie być zbyt uważne, bo nie przykładają wagi do szczegółów. Raczej widzą szerszy kontekst i zwykle, gdy rozwiązują jakieś problemy, patrzą na nie całościowo i myślą zadaniowo.
Jeśli np. chcesz, by dziecko posprzątało swój pokój, podaj mu konkretny czas na realizację tego celu. Gdy zasypiesz go szczegółami, co ma posprzątać i w jakiej kolejności (zabawki, książki, ubrania), zniechęci się liczbą szczegółów.
Ptaki są też wizjonerami. Potrafią wymyślać świetne pomysły, ale gdy przychodzi do realizacji konkretnego projektu, mają często kłopot z ukończeniem go. Dlatego dziecko o tym typie myślenia trzeba zachęcać, by metodą małych kroków dążyło do celu i kończyło to, co zaczęło.
Gdy twoje dziecko jest żabą
Dzieci o tym typie myślenia rozwiązują problemy pojedynczo. Muszą wiedzieć, że jedna rzecz została ukończona, by rozpocząć kolejną. Żaba bierze pod uwagę elementy całości, a nie myśli całościowo. Przykłady? Chce dobrze poznać jednego kolegę, zanim dołączy do większej grupy znajomych. Gdy czyta książkę z zakresu geografii, może zainteresować się jednym krajem lub regionem świata, bo lubi dogłębnie poznawać konkretny temat. Skupia się na jednej rzeczy, całościowe myślenie jest dla niego zbyt abstrakcyjne.
Dzieci, które reprezentują ten typ myślenia, są skrupulatne, dokładne i konkretne. Potrzebują czasu, by zająć się każdym zadaniem po kolei, nie lubią pośpiechu i popędzania. Jeśli np. chcesz, by dziecko posprzątało pokój – przekaż mu jak najwięcej szczegółów, a wtedy ono podzieli sobie to zadanie na jeszcze mniejsze i doskonale sobie z nim poradzi.
Żaby nie są tak kreatywne jak ptaki, za to cechuje je cierpliwość i rzetelność. Gdy przystąpią do realizacji jakiegoś projektu, nie zniechęcają się szybko ewentualnymi trudnościami i dążą do tego, by go skończyć.
Oczywiście ten podział na ptaki i żaby jest umowny, ale warto przyglądać się dziecku, by poznać jego sposób myślenia. Dzięki temu będziemy mogli wzmacniać jego naturalne zdolności, a służyć mu pomocą tam, gdzie sobie radzi nieco gorzej.