7 zwrotów inspirowanych Montessori "lekiem" na lęk przed powrotem do szkoły
Iza Orlicz
22 sierpnia 2022, 11:30·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 22 sierpnia 2022, 11:30
Z jednej strony twoje dziecko może być podekscytowane powrotem do szkoły, zarazem jednak mogą mu towarzyszyć obawy i wątpliwości, czy na pewno da sobie radę z nauką lub ponownie odnajdzie się w grupie rówieśniczej. Jak więc złagodzić lęk związany z powrotem do szkoły po dwumiesięcznych wakacjach? Oto kilka zwrotów, inspirowanych Montessori, które w tym pomogą.
Reklama.
Reklama.
Dziecko może się cieszyć, że idzie do szkoły, ale jednocześnie odczuwać z tego powodu niepokój.
To naturalne, że po dwóch miesiącach wakacji obawia się nowej rutyny i szkolnych obowiązków.
Oto 7 zwrotów, inspirowanych Montessori, które pomogą twojemu dziecku w powrocie do szkoły.
Twoje dziecko może nawet lubić szkołę i czekać z niecierpliwością na powrót do niej, jednak dwumiesięczne wakacje sprawiają, że może mieć obawy przed ponownym przekroczeniem progu szkoły. Związane są z nią obowiązki, zabawa, ale też konfrontowanie się z rówieśnikami i odnajdywanie się w różnych sytuacjach społecznych.
7 zwrotów Montessori, by pomóc dziecku w powrocie do szkoły
Jak możesz mu pomóc? W złagodzeniu stresu związanego z powrotem do szkoły przydatna okazuje się metoda Montessori. Oto kilka zwrotów, których możesz użyć, by zmniejszyć niepokój dziecka.
1. "Jesteś tutaj bezpieczny”. Być może twoje dziecko idzie pierwszy raz do szkoły lub zaczęło ją zaledwie rok temu. Dlatego czuje się jeszcze niepewnie i nie wie dokładnie, co je czeka.
Powiedz mu, że szkoła to bezpieczne miejsce pełne przyjaznych ludzi, którym zależy, by czuło się tam komfortowo. Jeśli dziecko wyczuje twoje wahanie lub co gorsze – twój niepokój, bo sama nie jesteś pewna, czy da sobie radę i będzie w szkole czuło się dobrze, też zacznie odczuwać lęk. Opowiadaj o szkole przyjaźnie i ze spokojem, oferując dziecku w każdym momencie swoje wsparcie.
2. "Powiem ci, jak będzie wyglądał twój dzień”. Dzieci są spokojniejsze, gdy wiedzą, co je czeka. Przypomnij dziecku, jak wyglądał jego dzień w szkole w ubiegłym roku lub co będzie robiło, jeśli idzie tam po raz pierwszy.
Omów z dzieckiem plan dnia w szkole, uwzględniając jak najwięcej szczegółów. Porozmawiaj o tym, co się stanie, gdy je odprowadzisz, kiedy będzie czas na posiłek, ile ma lekcji i czasu na zabawę, kto je odbierze po szkole. Przypominaj o tej szkolnej rutynie jak najczęściej, by dziecko poczuło się komfortowo i zaakceptowało nowy rytm dnia.
3. "Odbiorę cię po zabawie na świetlicy”. Daj dziecku punkt odniesienia, kiedy po nie przyjdziesz. Jeśli zna się już na zegarku, możesz się z nim umówić na konkretną godzinę, jeśli nie – powiedz mu, po jakich zajęciach je odbierzesz. Może zaraz po lekcjach, po obiedzie lub zabawie na świetlicy.
Gdy dziecko ma świadomość, kiedy może się ciebie spodziewać, to stanie się spokojniejsze, zwłaszcza gdy będziesz codziennie, konsekwentnie odbierał je o tej samej porze.
4. "Myślisz, że twój kolega będzie dzisiaj w szkole?”. Przypomnij dziecku o znajomych, których zobaczy, gdy dotrze do szkoły. Może ma jednego ulubionego kolegę, może lubi się bawić z kilkorgiem dzieci. W drodze do szkoły porozmawiaj z nim o tym - zapytaj dziecko, w co lubi się bawić z innymi i jak najchętniej spędza czas na przerwach.
5. "To trudne, opowiedz mi o tym”. Jeśli widzisz niepokój swojego dziecka, nie bagatelizuj go. Nie mów: "To przecież tylko szkoła”, bo w ten sposób mu nie pomożesz. Staraj się raczej wysłuchać go i dotrzeć do przyczyn jego lęku.
Zadawaj pytania bardzo ogólne i neutralne, aby twoje dziecko mogło powiedzieć Ci, co naprawdę czuje. Nawet jeśli usłyszysz od niego: "Nie lubię szkoły”, nie reaguj zbyt emocjonalnie czy dramatycznie. Musisz dowiedzieć się, czy jakaś konkretna sytuacja wywołuje takie odczucia dziecka, bo może to chwilowy kryzys, spowodowany np. kłótnią z kolegą.
6. "Co możemy zrobić, żebyś poczuł się lepiej?”. Pomóż dziecku wymyślić kilka rozwiązań, które sprawią, że będzie czuł się w szkole bardziej komfortowo. Może chce zabrać do niej ulubioną małą zabawkę, może każdego ranka chce dostać od ciebie jakiś zabawny lub wspierający liścik? Może dziecko powinno wcześniej kłaść się spać, by na pewno być wyspanym kolejnego dnia lub rano wstać trochę wcześniej, by w mniejszym pośpiechu przygotowywać się do wyjścia.
7. "Opowiedz mi o swoim dniu”. Najpierw zacznij mówić o swoim dniu. Opowiedz dziecku, co najlepszego przytrafiło ci się w ciągu dnia, a następnie zapytaj o jego ulubiony moment dnia w szkole. Rób tak codziennie.
Łatwo jest skoncentrować się na trudniejszych doświadczeniach, ponieważ zostają one w naszej pamięci dłużej. Dlatego pomóż swojemu dziecku koncentrować się na pozytywnych i dobrych chwilach, których na pewno też nie brakuje, gdy są w szkole.