Od nowego roku szkolnego 2022/2023 w szkołach średnich, podstawówkach i przedszkolach nastąpi parę zmian. Jedną z nich jest zwiększenie ilości specjalistów takich jak psycholodzy szkolni. Powstaje też nowe stanowisko pedagoga specjalnego - by móc na nim pracować, nauczyciele muszą mieć określone kwalifikacje.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Od nowego roku szkolnego 2022/2023 wprowadzonych zostanie wiele zmian zarówno w programie nauczania w szkołach, jak i w zatrudnieniu pedagogów.
Wraz z 1 września 2022 roku każde przedszkole, a także szkoła podstawowa i średnia muszą mieć zatrudnionych pedagogów specjalnych.
By móc zostać zatrudnionym na to nowe stanowisko w szkole, nauczyciele muszą mieć specjalne kwalifikacje. Wielu psychologów będzie musiało zrobić dodatkowe dyplomy.
Zmiany w szkołach w roku szkolnym 2022/2023
Od nowego roku szkolnego 2022/2023 dzieci w szkołach (ale też przedszkolach) czekają zmiany. W szkołach średnich wracają zajęcia PO, w programie nauczania pojawia się Historia i Teraźniejszość. We wszystkich szkołach średnich, podstawówkach, ale i przedszkolach zostanie zwiększona liczba psychologów. Powstaje też nowe stanowisko, które będzie zarówno w przedszkolach, jak i szkołach – pedagog specjalny.
Oprócz pedagogów specjalnych będzie też więcej terapeutów pedagogicznych i logopedów – jeśli w jakiejś placówce któregoś z takich specjalistów nie ma, dyrektor będzie miał obowiązek ich zatrudnić. Nowi specjaliści mają ułatwić dzieciom przejście przez system edukacji. Ci pedagodzy, którzy są już zatrudnieni, w większości będą musieli poszerzyć kompetencje i posiadać stosowne dokumenty świadczące o ich przygotowaniu do zawodu.
Stanowisko pedagoga specjalnego w szkołach
Od 1 września 2022 w szkołach i przedszkolach następują zmiany w programie nauczania i nowych stanowiskach. Wtedy też rozpocznie się 1 etap zatrudniania pedagogów specjalnych. Zmiany, jakie zachodzą w ich zatrudnieniu i kwalifikacjach zawarto w projekcje nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289).
Jeśli szkołą dotychczas nie miała pedagoga specjalnego i oddzielnej osoby na stanowisku psychologa, teraz musi zatrudnić kogoś na takie stanowiska. By zostać zatrudnionym przez szkołę, trzeba spełniać określone warunki, które Ministerstwo Edukacji i Nauki zamieściło na swojej stronie internetowej oraz Twitterze:
Nauczyciel specjalny musi mieć ukończone:
jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna lub
jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego, lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej lub
jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki oraz ukończony kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej, lub w zakresie edukacji włączającej.
Do 31 sierpnia 2026 roku na tym stanowisku mogą pracować pedagodzy, którzy są nauczycielami w przedszkolu lub w klasach I-III szkoły podstawowej oraz takie, które skończyły studia podyplomowe z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (obowiązuje w przedszkolach) oraz takie, które mają kwalifikacje do pracy w przedszkolu i szkole i mają kurs lub ukończone studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej. Jeśli obecnie jakiś zatrudniony na tym stanowisku pedagog nie posiada takich kwalifikacji, ma obowiązek je nadrobić do rozpoczęcia roku szkolnego 2026/2027.
Zmiana dla nauczycieli placówek leczniczych
W zmianach, które zaczynają też obowiązywać od najbliższego roku szkolnego, jest też mowa o tym, że nauczyciele placówek leczniczych nie będą już musieli posiadać kwalifikacji w zakresie pedagogiki leczniczej lub terapeutycznej. Do tej pory było to wymagane, szczególnie w placówkach z zakresu opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży. To sprawiało, że podmiotom leczniczym trudno było znaleźć wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną.
W uzasadnieniu projektu możemy przeczytać: "Stanowi to odpowiedź na postulaty od pracowników kuratoriów oświaty, dyrektorów i organów prowadzących te przedszkola, szkoły oraz osób kierujących podmiotami leczniczymi, wskazujące na trudności w pozyskaniu nauczycieli posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki leczniczej lub terapeutycznej".