mamDu_avatar

Nauczą dzieci, jak strzelać i "rozumieć" historię. Oto 5 ważnych zmian w szkole autorstwa Czarnka

Martyna Pstrąg-Jaworska

20 czerwca 2022, 13:15 · 4 minuty czytania
Od września 2022 r. w szkołach nastąpi wiele zmian. Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2022/2023 pojawią się nowe przedmioty i rozporządzenia o zatrudnieniu nauczycieli i specjalistów. Oto zmiany, jakie od nowego roku szkolnego szykuje dla uczniów (szczególnie szkół ponadpodstawowych) resort edukacji.


Nauczą dzieci, jak strzelać i "rozumieć" historię. Oto 5 ważnych zmian w szkole autorstwa Czarnka

Martyna Pstrąg-Jaworska
20 czerwca 2022, 13:15 • 1 minuta czytania
Od września 2022 r. w szkołach nastąpi wiele zmian. Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego 2022/2023 pojawią się nowe przedmioty i rozporządzenia o zatrudnieniu nauczycieli i specjalistów. Oto zmiany, jakie od nowego roku szkolnego szykuje dla uczniów (szczególnie szkół ponadpodstawowych) resort edukacji.
Przemysław Czarnek Fot. Tomasz Jastrzebowski/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • Od września 2022 r. w szkołach - szczególnie ponadpodstawowych - nastąpi kilka zmian. Najwięcej różnic dotyczy przedmiotów szkolnych.
  • Nasze dzieci zaczną uczyć się HiT-u, strzelania z broni, a w szkołach zwiększy się ilość pedagogów specjalnych i psychologów. W podstawówce postawiono na robotykę i technologię.
  • W następnym roku, czyli roiku szkolnym 2023/2024 wprowadzony zostanie kolejny nowy przedmiot - biznes i zarządzanie.

Od września w szkołach ponadpodstawowych nastąpi wiele zmian. Gdy nasze dzieci wrócą po wakacjach do szkół na rok szkolny 2022/2023, zastaną zmiany w programie nauczania, które przede wszystkim dotyczą nowych przedmiotów.

HiT, czyli Historia i Teraźniejszość

Od początku najbliższego roku szkolnego 2022/2023 do szkół ponadpodstawowych wprowadzony zostanie nowy przedmiot – Historia i Teraźniejszość. Zastąpi on dotychczasową wiedzę o społeczeństwie w zakresie podstawowym (w rozszerzeniu WOS zostaje w szkołach).

Przedmiot ma przejąć podstawę programową WOS-u, ale dołączyć też do niej zagadnienia z najnowszej historii lat powojennych: od 1945 r. aż do 2015 roku z Polski i świata. Jak czytamy na stronie Ministerstwa: "W zakresie podstawowym (dotychczasowego WOS-u – przyp. red.)zostaną wkomponowane w kontekst historyczny, co umożliwi uczniom lepsze zrozumienie złożonych procesów historycznych oraz społeczno-politycznych".

Przedmiot ma rozszerzać wiedzę o tym, dlaczego dzieją się na świecie różne zjawiska polityczne, kształtować świadomość historyczną i mechanizm przyczyny i skutku w kontekście tego, co dzieje się na świecie. Przedmiot ma trwać od początku rozpoczęcia edukacji w szkołach ponadpodstawowych aż do I semestru ostatniej klasy.

Przywrócone zajęcia PO

Przysposobienie obronne to przedmiot, który znikł z podstawy programowej szkół średnich w 2012 roku. Minister Czarnek uważa, że to ważne, by dzieci wiedziały, jak się zachować, gdy bezpieczeństwo kraju zostanie zagrożone. "Wzrastające zagrożenie bezpieczeństwa państwa wymaga uzupełniania celów kształcenia i treści nauczania" – czytamy w uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy o podstawie programowej dla szkół średnich.

Projekt nowelizacji został skierowany do konsultacji pod koniec maja, a Czarnek ma nadzieję, że PO do szkół wróci już od września 2022 roku. Na lekcjach PO dzieci będą uczyć się o obronie państwa, szkolić ze strzelania oraz tego, jak reagować i radzić sobie z zagrożeniami wywołanymi działaniami wojennymi.

Jeśli szkoła nie będzie miała dostępu do opisanych w projekcie rozporządzenia rodzajów strzelnic, na których dzieci będą uczyć się podstaw strzelania, realizacja szkolenia strzeleckiego ma być obowiązkowa od roku szkolnego 2024/2025 – przez ten czas szkoły będą mogły przystosować swoje pomieszczenia do nauki strzelania. Przysposobienie obronne zakłada też godziny poświęcone ratownictwu i nauce pierwszej pomocy. Minister chce wprowadzić naukę PO w ramach edukacji dla bezpieczeństwa.

Więcej specjalistów pomagających dzieciom

Od nowego roku szkolnego wprowadzone zostaną też zmiany w ilości nauczycieli specjalnych i specjalistów, którzy mają pomagać dzieciom. Szkoły i przedszkola będą miały obowiązek zatrudniać psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych. Jeśli w jakiejś placówce, któregoś z takich specjalistów nie było – teraz dyrektorzy będą mieli obowiązek ich zatrudnić.

Liczba pedagogów i specjalistów zależna będzie od ilości uczniów w szkołach. Jeśli więc dzieci jest dużo, pedagogów specjalnych i psychologów musi być więcej. Karta Nauczyciela dokładnie opisuje, na jaką liczbę uczniów przypada 1 etat psychologa (1,5 etatu za liczbę uczniów powyżej 100 + 0,2 etatu za kolejnych 100 uczniów).

Technologia i robotyka w podstawówce

W szkołach podstawowych rusza program Laboratoria przyszłości, który przygotowało MEiN wraz z Centrum GovTech. To zajęcia, które mają przekształcić dotychczasową technikę i pomóc budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

Program finansowany z resortu edukacji zakłada nauczanie elementów programowania, stawiać na nauczanie poprzez eksperymenty i praktyczną naukę techniki, technologii, robotyki przy wsparciu nowinek technologicznych. By szkoła realizowała program, musi zgłosić się do niego poprzez MEiN.

Za rok w szkołach Biznes i Zarządzanie

Od następnego roku szkolnego, czyli 2023/2024 nastąpią kolejne zmiany. DO szkół wprowadzony zostanie przedmiot Biznes i zarządzanie, który zastąpi podstawy przedsiębiorczości. Będzie on w programie uwzględniał zagadnienia związane z przedsiębiorczością, ale także elementów funkcjonowania gospodarki, zarządzania finansami i własną działalnością.

MEiN twierdzi, że Biznes i zarządzanie będzie różniło się pod przedsiębiorczości tym, że będzie bardziej nowoczesne i nastawione na naukę ekonomii i zarządzania finansami. To według resortu edukacji odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców – dlatego do projektu ustawy o nowym przedmiocie zaproszono grono osób ze środowiska biznesowego, które orientują się w praktyce, jakie oczekiwania ma m.in. rynek pracy.

"Katalog materiałów dydaktycznych zostanie wzbogacony o nowe technologie oraz narzędzia cyfrowe służące uczniom, nauczycielom i innym członkom społeczności szkolnej" – możemy przeczytać na stronie rządowej.

Czytaj także: https://mamadu.pl/158768,czarnek-zrzuca-wine-za-depresje-wsrod-dzieci-na-opozycje-i-drwi-z-problemu