"Myślenie krytyczne" brzmi bardzo skomplikowanie i wydaje nam się, że to termin, który zaczerpnięty jest z filozofii jakiegoś skomplikowanego nurtu. No właśnie, "wydaje nam się" to świetne określenie. Bo tak naprawdę to nie jest nic innego jak rozwijanie w dziecku ciekawości świata, dociekliwości, świadomości siebie samego i otoczenia.
Myślenie krytyczne to taki sposób myślenia racjonalnego, dzięki któremu przyczyna i skutek są dla nas jasne, wynikają z siebie. To takie trochę analityczne i uporządkowane myślenie o świecie. W dorosłym życiu to umiejętność niezbędna do logicznego, racjonalnego odbierania świata, rozumienia przyczyn wielu zdarzeń itp. Warto to rozwijać już u kilkulatka, by później ta umiejętność coraz bardziej pomagała mu w życiu i przede wszystkim - w dalszych etapach edukacji.
Nauka umiejętności krytycznego myślenia jest dla dzieci niezwykle prosta, trzeba tylko wiedzieć, jak do niej podejść, by maluch chłonął wiedzę. Trenerka myślenia krytycznego, edukatorka pozytywnej dyscypliny i dyrektorka autorskiej szkoły podstawowej "Mozaika", Monika Niedzielska, na swoim profilu na Facebooku podzieliła się z rodzicami i nauczycielami tym, jakie sama opracowała metody, które stosuje u przedszkolaków.
Specjalistka przyznaje, że krytyczne myślenie wydaje się nam skomplikowanym terminem i umiejętnością, a tak naprawdę na zajęciach z przedszkolakami możemy taki sposób myślenia przekazywać bardzo łatwo. Przez pokazywanie tego, jak owady przechodzą etapy rozwoju, np. motyl zmienia się z gąsienicy przez poczwarkę aż do dorosłego osobnika motyla.
Albo pokazując, jak przebiegają różne procesy w przyrodzie – dlaczego woda paruje, pada deszcz, jak to jest, że pszczoły produkują miód itp. Specjalistka od krytycznego myślenia opracowała metody, które pomaga wprowadzać pedagogom i nauczycielom, wspiera ich w formowaniu ich warsztatu, by mogli uczyć także krytycznego myślenia dzieci.
Trenerka krytycznego myślenia przyznaje, że to niezwykle inspirujące, jak odkrywa się podczas zajęć z kilkulatkami, że one chłoną tę wiedzę, są ciekawe przeróżnych procesów i reakcji przyczynowo skutkowych. Nauczycielka zaznacza również, że te cechy są szczególnie widoczne u najmłodszych - im dziecko starsze, tym jego zainteresowanie jest niszczone przez system:
"To jest tak niesamowite, że dzieci od najmłodszych lat mają w sobie takie właśnie myślenie - nie zabijamy go w nich, zmuszając do uczenia się tylko na pamięć, bez myślenia, refleksji i uważności - taka moja prośba do osób dorosłych, moim zdaniem to jest wbrew naturze" – pisze w swoim poście Niedzielska.
Dzięki jej zaznaczeniu, że się można uczyć alternatywnie, być może nauczyciele zainspirują się, by w swoich grupach przedszkolnych również coś zmienić. Warto pokazywać dzieciom przyrodę, różne zjawiska w naszym otoczeniu i pielęgnować ich naturalną ciekawość – to zaprocentuje także w ich dorosłym życiu. Takie wychowanie i kierunkowanie dzieci od najmłodszych lat, by myślały w sposób krytyczny pomaga im również w posiadaniu szeroko rozumianej samoświadomości.
Czytaj także: https://mamadu.pl/146805,twoje-dziecko-osiagnie-sukces-jesli-posiada-te-jedna-ceche