Zabawka odpowiednia dla chłopca, jaka zabawka dla dziewczynki, czy chłopiec może bawić się lalkami, czy dziewczynka może dostać samochód pod choinkę, seksizm, dyskryminacja, stereotypy
Co myślą zabawki o podziale na te dla chłopców i dziewczynek? Fot. Screen YouTube
Reklama.

Utrwalanie szkodliwych stereotypów

Ministerstwo ds. konsumenckich w Hiszpanii rozpoczęło kampanię, która ma na celu uwrażliwienie rodziców na seksistowskie traktowanie zabawek. Jak czytamy w portalu wirtualnemedia.pl, kampania ma na celu zaprzestanie przypisywania zabawek do płci, gdyż utrwala to szkodliwe stereotypy.
Pokazywanie dziewczynek w reklamach jako osób zajmujących się sprzątaniem i dbaniem o urodę, podczas gdy chłopcy są konstruktorami, mechanikami i odkrywcami, jest utrwalaniem szkodliwych stereotypów. Zabawki powinny być neutralne i dostępne dla dzieci niezależnie od płci.

Dość szufladkowania

W spocie promującym kampanię, animowane postaci mówią "Zabawki świata: od lat chcemy znieść zaszufladkowanie...". Zabawki wyraźnie mówią, że możliwość zabawy tylko z połową dzieci łamie ich plastikowe serca, dlatego postanowiły powiedzieć dość i chcą się bawić ze wszystkimi maluchami.
"Kim jesteśmy? Zabawkami! Czego chcemy? Równouprawnienia!" - słyszymy na filmie. Sekretarz generalny ds. konsumenckich Rafael Escudero cytowany przez dziennik "ABC" powiedział, że zabawa jest niezwykle istotna dla kształtowania osobowości dzieci, wiec wybór zabawek oraz zabawa wolna od stereotypów płciowych jest kluczowa dla rozwoju społeczeństwa. "Poprzez zabawę dzieci uczą się życia" - podkreślił.
Kampania jest odpowiedzią na liczne utrwalające stereotypy reklamy zabawek, które w okresie przedświątecznym jeszcze częściej pojawiają się w telewizji. Kampania kosztowała ponad 82 tys. euro. Jednak resort szacuje, że jej koszty zwrócą się już w pierwszych dniach emisji spotu. Dodatkowo w niektórych hiszpańskich miastach rozwieszono plakaty, które ją promują.