Problemy psychiczne, walka z wykluczeniem, przemoc, również w sieci - dziś z tymi problemami zmaga się wielu nastolatków. Co trzeci doświadczył przemocy lub wykluczenia. IKEA wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę stworzyła akcję "Pokój Nastolatka", dzięki której każdy z nas otrzyma rzetelną wiedzę, jak pomóc własnemu dziecku.
Jak wynika z raportu UNESCO, co trzeci nastolatek doświadczył nękania ze strony rówieśników, nawet jeśli nie bezpośrednio, to jako bierny świadek. Często dzieci nie odzywają się, widząc, co się dzieje, bo obawiają się, aby samemu nie stać się ofiarą.
Coraz większy problem stanowi także cyberprzemoc. Często rodzicie nie mają pojęcia, że problem dotyczy także ich dziecka. Z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Przemocy i Nękaniu, w tym Cybernękaniu w szkole, który został proklamowany na 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 2019 roku i przypada na 4 listopada, IKEA rusza z akcją społeczną „Pokój Nastolatka”.
- Uważamy, że każde dziecko ma prawo do tego, aby być szczęśliwe, rozumiane, a także czuć się bezpieczne. Jednocześnie mamy świadomość, że nastolatki to jedna z najbardziej narażonych grup na wykluczenie – mówi Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail w Polsce.
- Właśnie dlatego regularnie podejmujemy działania, mające na celu wsparcie dzieci i młodzieży. Od kilku lat robimy to wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, wspierając między innymi funkcjonowanie 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. „Pokój Nastolatka” jest naturalną kontynuacją tych aktywności i przykładem systemowych działań, które mają mieć długofalowy, prewencyjny efekt - dodaje Romantsova.
W każdym sklepie, w każdym telefonie i w każdym komputerze
W ramach kampanii we wszystkich sklepach IKEA w Polsce powstaną specjalne ekspozycje. To tam klienci będą mogli dowiedzieć się więcej na temat problemów związanych z nękaniem wśród młodzieży oraz tego, gdzie mogą szukać pomocy.
W miejscach oznaczonych specjalnymi naklejkami oraz plakatami będzie można posłuchać historii nastolatków. Każda z nich obrazujące przykładowe problemy, z którymi mierzą się dzieci, dzwoniące do 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Tylko w 2020 roku takich telefonów odebrano ponad 61 tys.
Ale nie tylko klienci sklepów stacjonarnych zyskają dostęp do wiedzy. Na stronie IKEA.pl/pokojnastolatka a także na kanałach IKEA w serwisach YouTube i Spotife, każdy znajdzie podcasty z ekspertami. - We współpracy z Fundacją stworzyliśmy serię podcastów, które mają przybliżyć problem nękania i wykluczenia oraz wskazać jak sobie z nimi radzić – mówi Karolina Szabłowska, Kierowniczka ds. Marketingu w IKEA Retail w Polsce.
W podcastach poruszono takie tematy, jak:
Cybernękanie – z czym dzieciaki mierzą się poza światem realnym, w tzw. cyberprzestrzeni.
Niepełnosprawność – wykluczanie osób z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową. Jak wdrożyć integrację w codzienne życie?
Wchodzenie w dorosłość – jak rozmawiać z dziećmi o oczekiwaniach, które stawia przed nimi rzeczywistość, w której żyjemy?
Co jest rasistowskie? Jakie zaczepki i słowa, które są uważane za zwyczajne, mogą być krzywdzące dla osób innych narodowości/o innym kolorze skóry?
Wykluczenie osób LGBTQ+ w szkołach. Jak uczeń i rodzic mogą wspierać swoich kolegów? Jak Twoje dziecko LGBTQ+ może na Ciebie liczyć? Co robić, jeśli widzisz w klasie nierówności albo gdy Twoje dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy?
Zaburzenia odżywiania wśród młodzieży. Jak rozmawiać z nastolatkami o standardach wyglądu proponowanych przez media społecznościowe? Jak mówić o wyglądzie tak, żeby nie krzywdzić? Jak wspierać osoby z zaburzeniami odżywiania?
IKEA pomaga realnie
W 2020 roku IKEA Retail przekazała dwukrotnie cały dochód ze sprzedaży toreb STORSTOMMA na wsparcie funkcjonowania 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, a we współpracy z Ingka Centers – produkty na wsparcie placówek Fundacji.
W 2021 roku marka wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę realizowała pierwszą edycję programu „Razem w Trosce o Dom”, którego celem jest m.in. tworzenie bezpiecznego domu dla dzieci i młodzieży, dzięki pomocy psychologicznej i terapeutycznej dla nich oraz ich rodzin, w tym także telefonowi zaufania. 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży dostępny jest bezpłatnie, całodobowo oraz z każdego miejsca w Polsce dla wszystkich młodych ludzi, którzy potrzebują pomocy i wsparcia.