Gimnastyka buzi i języka. Ćwiczenia i wierszyki logopedyczne, które polubi każde dziecko
Redakcja MamaDu
13 grudnia 2021, 13:49·5 minut czytania
Publikacja artykułu: 13 grudnia 2021, 13:49
Chcesz wesprzeć prawidłowy rozwój mowy swojego dziecka? Wykonuj z nim proste ćwiczenia logopedyczne. Nie tylko będą dla malucha świetną zabawą, ale również orężem w walce z wadami wymowy. Atrakcją dla dziecka będą także wierszyki logopedyczne na poszczególne głoski.
Reklama.
Ćwiczenia logopedyczne wspierają rozwój mowy dziecka i pozwalają uniknąć wad wymowy.
Warto zachęcać dziecko do wykonywana ćwiczeń logopedycznych, m.in. oddechowych i artykulacyjnych.
Jeśli u dziecka pojawią się wady wymowy, w ramach terapii logopedycznej warto czytać z nim specjalne wierszyki logopedyczne.
.Dziecko przygotowuje się do mówienia już od narodzin poprzez ssanie, przeżuwanie i gryzienie, które są treningiem dla narządów artykulacyjnych (żuchwy, języka, warg, podniebienia miękkiego oraz twardego, zębów i dziąseł). Już na tym etapie mogą zaniepokoić nas takie objawy, jak: wsuwania języka między zęby, ślinienie się (już po ząbkowaniu), problemy z żuciem i połykaniem czy brak zainteresowania mowa po 1. roku życia. Warto zgłosić się wtedy do logopedy lub neurologopedy.
Jeszcze przed wykształceniem się mowy u dziecka warto zadbać o jej prawidłowy rozwój, aby uniknąć wad wymowy, które utrudnią dziecku przyszłą komunikację i mogą być przyczyną jego kompleksów. Proste ćwiczenia logopedyczne mogą być wykonywane przez każde dziecko – zarówno w ramach prewencji wad wymowy, jak i terapii logopedycznej.
Ćwiczenia oddechowe
Przydatne, szczególnie gdy dziecko oddycha przez usta. Pomocne (i atrakcyjne dla dziecka) będą takie czynności, jak dmuchanie czy wciąganie powietrza nosem.
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
zdmuchiwanie świeczek lub dmuchawców,
dmuchanie na gorącą zupę lub herbatę,
poruszanie oddechem piórka,
wydmuchiwanie baniek mydlanych,
wąchanie np. kwiatów, przypraw, perfum,
dmuchanie ping-pongowej piłeczki z dzieckiem po dwóch stronach stołu.
Ćwiczenia artykulacyjne
Ćwiczą mięśnie artykulacyjne (języka, warg i podniebienia) oraz wpływają na wymowę konkretnych głosek. Niektóre można wykonywać przed lusterkiem. Przykładowe ćwiczenia artykulacyjne:
liczenie językiem zębów,
głośny śmiech i głośne ziewanie,
picie wody przez słomkę,
naśladowanie truchtu konia,
wysunięcie języka i poruszanie nim w górę i dół,
eksplorowanie językiem po wszystkich zakamarkach jamy ustnej,
nadymanie policzków,
parskanie wargami,
cmokanie,
udawanie krowy mielącej trawę,
układanie ust naprzemiennie w dziobek i uśmiech,
nadymanie policzków i powolne "spuszczanie z nich powietrza",
trzymanie kredki pod nosem za pomocą górnej wargi,
udawanie zdyszanego pieska.
.
Wierszyki logopedyczne
Jeśli u dziecka pojawią się wady wymowy, warto rozpocząć terapię logopedyczną. Specjalista będzie wykonywał wówczas z dzieckiem specjalne ćwiczenia dostosowane do jego problemów z wymową. Z kolei w domu warto z dzieckiem czytać wierszyki logopedyczne, które skupiają się na określonych głoskach i utrwalają prawidłową wymowę.
Wierszyki logopedyczne z głoską "r"
Czarna krowa w kropki bordo
Czarna krowa w kropki bordo
gryzła trawę, kręcąc mordą.
Kręcąc mordą i rogami
gryzła trawę wraz z jaskrami.
"Czarna krowo, nie kręć rogiem,
bo ja pieróg jem z twarogiem:
gdy tak srogo rogiem kręcisz,
gryźć pieroga nie mam chęci".
"Jedz bez trwogi swe pierogi,
nie są groźne krowie rogi.
Jestem bardzo dobra krowa,
rodem z miasta Żyrardowa.
Raz do roku w Żyrardowie
pieróg z grochem dają krowie.
Więc mi odkraj róg pieroga,
a o krowich nie myśl rogach.
Ja ci również radość sprawię:
Jaskry ,które rosną w trawie,
zręcznie ci pozrywam mordą,
czarrną morrdą w krropki bordo".
Problemy Pana Raka
Miał Pan Rak problemy cztery:
"Czy dla raków są rowery?
Znajdę rower w swym kolorze?
Róż, czerwony, bordo może?
A co z rowerową kartą?
Czy wyrobić jest ją warto?
Gdzie zaopatrują raki
w oryginalny rower taki?".
Tr
Ma je lustro, futro, trawa,
tron, trolejbus i potrawa.
Na trybunie razem stoją,
trochę się wiatraka boją.
Oblizują miodu plastry,
dwie literki, prawie siostry.
Sok z truskawek popijają
i na trawce w berka grają.
Trąbki Rysia
Rysio cztery trąbki ma i na każdej pięknie gra.
Na pierwszej gra: tra, tra, tra.
Na drugiej gra: tru, tru, tra.
Na trzeciej gra: tre, tre, tra.
Na czwartej gra: try, try, tra.
Rysio brata Jurka ma, razem z bratem gromko gra:
tra, tre, tra,
tra, tru, tra,
tre, tro, tra,
tra, try, tra.
Rysio cztery siostry ma, każda sama pięknie gra.
Marta gra: tru, tro, tra,
Renia gra: tre, try, tra,
Irka gra: try, tro, tra,
Krysia gra: tru, tre, tra.
Gdy rodzeństwo razem gra
słychać gromkie:
tram – tarara
trem – tarara
trym – tarara
trum – tarara
trom – tarara.
Wierszyki logopedyczne z głoskąmi sz, ż, cz, dż
Entliczek- pętliczek
Entliczek-pętliczek, czerwony stoliczek,
a na tym stoliczku pleciony koszyczek,
w koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
a na tym robaczku zielony kubraczek.
Żuczek
Chociaż żuczek rzecz malutka
mnie urzeka życie żuczka.
Czy w Przysuszy,
czy też w Pszczynie
życie żuczka rześko płynie.
Byczo mu jest i przytulnie,
w przedwiosenny czas szczególnie.
Szepcze w żytku i pszeniczce
śliczne rzeczy swej księżniczce.
Staszcza jej na przykład z dali
maku wór na sznur korali.
Albo rzuca gestem szczodrym
pod jej nóżki chabrem modrym.
– Żuczku, żuczku, czy chcesz za to
być ewentualnie tatą.
Z tego wielka jest nauczka,
choć sam żuczek rzecz malutka…
Dżungla
Co to jest dżungla? Dziki las.
Wejdźmy do dżungli jeden raz.
Jakiś ptak gwiżdże pośród drzew.
Oj, coś się skrada! – Może lew?
Przekorek umknął, ile sił
Szukajcie, dzieci – gdzie się skrył.
Kurki trzy
Wyszły w pole kurki trzy
i gęsiego sobie szły.
Pierwsza z przodu,
w środku druga,
trzecia z tyłu,
oczkiem mruga.
I tak sznurkiem kurki trzy,
raz dwa, raz dwa, w pole szły…
Wierszyki logopedyczne z głoskami ś,ź,ć,dź
Ślimak
Szedł po drodze ślimak
Do szkoły się uczyć.
I tak wciąż powtarzał:
śma-śma
śmo-śmo
śmu-śmu
śme-śme
śmy-śmy
śmą-śmą
śmę-śmę
Taki śmieszny ślimak,
co uczyć się chciał.
Dzik
Dzik jest dziki, dzik jest zły.
Dzik ma bardzo ostre kły.
Kto spotyka w lesie dzika,
ten na drzewo szybko zmyka.
Pies
Jeden dwa, jeden dwa.
Pewna pani miała psa.
Trzy i cztery, trzy i cztery.
Pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć.
Wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem.
Wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć.
Kto z was kości mu przyniesie?
Może ja, może ty?
Licz od nowa raz, dwa, trzy…
Władzio i niedźwiedzie
Tata niedźwiedź będzie szary.
Niedźwiedzica zaś brązowa.
Za niedźwiedziem kilka małych
niedźwiedziątek też się schowa.
Tak rysuje Władzio mały
niedźwiedzią rodzinkę w lesie.
Jutro w szkole będzie konkurs,
Władzio swe dzieło zaniesie.
Wierszyki logopedyczne z głoskami s, z, c, dz
Dzięcioł
Dzięcioł w lesie stuka :
stuku, stuku, stuk.
Tępi on szkodniki : stuku, stuku, stuk.
Szuka ich pod korą :stuku, stuku, stuk.
Szuka przez dzień cały : stuku, stuku, stuk.
Kotki
Oto domek niski. Stoją pod nim miski.
Kotki mleko piją, potem miski myją.
Na pniu gałązki wyrosły malutkie.
Na nich pąki w brązowiutkiej skórce.
Z pąków tych listki do słonka wędrują.
I wraz z jaskółkami wiosnę nam zwiastują.
Lipiec
Lipiec zaczyna wakacje.
W lipcu kwitną akacje.
W lipcu (na pewno mam rację),
lekkie się jada kolacje.
Lipiec to miesiąc gorący,
lipiec to miesiąc pachnący.
W lipcu mam czasu moc,
na trawce rozkładam więc koc.
Na łące koncert lipcowy
Nie słyszą go krety, sowy.
I każdy dzień w lipcu taki.
Cieszą się wszystkie zwierzaki.
Zagubione "z"
Gdzieś się "z" zawieruszyło,
zabłąkało, zagubiło.
Może je koza zajada,
myśląc, że to sałata.
Może je zebra ukradła,
szukając "z" z abecadła.
Może jest w zabawkach Zosi,
poszukajmy, Zosia prosi.