Stereotypowy obraz Polaka to umęczony człowiek, jadący wcześnie rano do pracy i wracający z niej późnym wieczorem. Jest w nim niestety sporo prawdy. Wciąż trudno nam zachować tak chętnie postulowany przez różne środowiska work-life balance. A naszą wartość "pracy mimo wszystko" wpajamy także najmłodszym – tak wynika z poniższego wykresu.
World Values Survey i European Values Survey opublikowało wyniki ankiety, dotyczącej tego, jakie wartości powinny być promowane wśród dzieci. Dane zbierano w latach 2017-2000. Każdy z ankietowanych miał do wyboru pięć pozytywnych cech spośród jedenastu. Były to: dobre maniery, niezależność, ciężka praca, poczucie odpowiedzialności, wyobraźnia, tolerancja, determinacja, gospodarność, wiara, bezinteresowność i posłuszeństwo.
Wyniki badania przedstawiono na wykresach, gdzie zamieszczono flagi państw, symbolizujące odpowiedzi ludzi konkretnych narodowości. Szczególnie interesujący był wykres, dotyczący podejścia Polaków do ciężkiej pracy i wyobraźni. Wyniki z pewnością nikogo nie zaskoczyły, ale są świadectwem tego, jak wychowujemy nasze dzieci i w jaki sposób wygląda ich edukacja.
Wyobraźnia czy ciężka praca?
Szwecja okazała się krajem, w którym najmniej ważna jest ciężka praca, z kolei dla mieszkańców Zimbabwe w dużej mierze nieistotnym elementem była wyobraźnia. Gwatemala to kraj, w którym wyniki rozkładały się pół na pół: ważna była i ciężka praca, i wyobraźnia. A jak Polska plasuje się na tym wykresie?
Aż 80% Polaków odpowiedziało, że powinniśmy zachęcać dzieci do ciężkiej pracy, a jedynie 15% zaznaczyło, że ważna jest wyobraźnia. Te wyniki mówią bardzo wiele nie tylko o naszym narodzie, ale także o wartościach, jakie przekazujemy młodszemu pokoleniu.
W Polsce wciąż panuje kult ciężkiej pracy. Ma to też odzwierciedlenie w edukacji, która nastawiona jest na nieustanne "zakuwanie" i siedzenie nad podręcznikami, zamiast wzmacniać cechy takie jak kreatywność czy pobudzanie wyobraźni. Jak widać, jeszcze długa droga, by zmienić myślenie Polaków na temat wartości, w jakich warto wychowywać nowe pokolenie.