
REKLAMA
Czego powinniśmy uczyć dzieci?
World Values Survey i European Values Survey opublikowało wyniki ankiety, dotyczącej tego, jakie wartości powinny być promowane wśród dzieci. Dane zbierano w latach 2017-2000. Każdy z ankietowanych miał do wyboru pięć pozytywnych cech spośród jedenastu. Były to: dobre maniery, niezależność, ciężka praca, poczucie odpowiedzialności, wyobraźnia, tolerancja, determinacja, gospodarność, wiara, bezinteresowność i posłuszeństwo.Może cię zainteresować także: Ta mapa pokazuje, jak źle jest w polskiej szkole. Wiesz, co oznaczają czerwone punkty?
Wyniki badania przedstawiono na wykresach, gdzie zamieszczono flagi państw, symbolizujące odpowiedzi ludzi konkretnych narodowości. Szczególnie interesujący był wykres, dotyczący podejścia Polaków do ciężkiej pracy i wyobraźni. Wyniki z pewnością nikogo nie zaskoczyły, ale są świadectwem tego, jak wychowujemy nasze dzieci i w jaki sposób wygląda ich edukacja.
Wyobraźnia czy ciężka praca?
Szwecja okazała się krajem, w którym najmniej ważna jest ciężka praca, z kolei dla mieszkańców Zimbabwe w dużej mierze nieistotnym elementem była wyobraźnia. Gwatemala to kraj, w którym wyniki rozkładały się pół na pół: ważna była i ciężka praca, i wyobraźnia. A jak Polska plasuje się na tym wykresie?Aż 80% Polaków odpowiedziało, że powinniśmy zachęcać dzieci do ciężkiej pracy, a jedynie 15% zaznaczyło, że ważna jest wyobraźnia. Te wyniki mówią bardzo wiele nie tylko o naszym narodzie, ale także o wartościach, jakie przekazujemy młodszemu pokoleniu.
W Polsce wciąż panuje kult ciężkiej pracy. Ma to też odzwierciedlenie w edukacji, która nastawiona jest na nieustanne "zakuwanie" i siedzenie nad podręcznikami, zamiast wzmacniać cechy takie jak kreatywność czy pobudzanie wyobraźni. Jak widać, jeszcze długa droga, by zmienić myślenie Polaków na temat wartości, w jakich warto wychowywać nowe pokolenie.
Może cię zainteresować także: Jak ukształtować w dziecku twardy charakter? 6 kroków do wielkiej zmiany