szkoła, uczniowie, rozpoczęcie roku szkolnego
Od września nie będzie ocen w szkołach? Szykuje się rewolucja po pandemii Fot. Piotr Molecki/East News
REKLAMA
  • Warszawski ratusz wraz z organizacjami pozarządowymi przygotował raport o stanie szkół.
  • Według niego ponad 70 proc. dzieci odczuwa stres i zniechęcenie na myśl o powrocie do szkół.
  • 47 proc. nauczycieli czuje się wypalonych po nauce zdalnej.
  • Komisja edukacji rekomenduje, aby nauczyciele nie wystawiali żadnych ocen w pierwszych miesiącach nowego roku szkolnego.
  • Od czerwca samorząd pracował nad rekomendacjami na nowy rok szkolny 2021/2022. Przeprowadził wywiady w stołecznych placówkach, w których czasie przedstawiciele warszawskich władz i stowarzyszeń obywatelskich rozmawiali z uczniami i nauczycielami, by przekonać się, na ile szkoły są gotowe na rozpoczęcie lekcji po wakacjach.
    - Dla nas, jako samorządu, ważne jest to, żeby nasze rekomendacje wynikały z realnych potrzeb, a nie tak jak te wydawane przez MEiN, które nie opierają się na żadnych badaniach i w zasadzie trudno powiedzieć, z czego wynikają - mówi Dorota Łoboda.
    Wytknęła ministerstwu, że przez kolejne semestry nauki zdalnej nie potrafiło dostosować się do potrzeb uczniów i nauczycieli. Zaznaczyła, że raport stworzony z pomocą organizacji Obywatele dla Edukacji oraz Forum Dialogu nie pomija żadnego z uczestników życia szkolnego.

    Uczniowie boją się wracać do szkół

    Warszawa stawia na samopoczucie i zdrowie psychiczne dzieci po pandemii.
    Stołeczne szkoły w nowym roku mają postawić przede wszystkim na proces adaptacji i socjalizacji dzieci po powrocie do szkół. Nauczyciele nie mają stawiać na ocenianie i sprawdzanie wiedzy.
    - Od września nauczyciele nie mają skupiać się na sprawdzaniu braków w wiedzy wynikających z nauki zdalnej. My wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nauczenie zdalne nie było tak efektywne, jak nauczanie stacjonarne. Najważniejsze jest zagwarantowanie uczniom dobrostanu psychicznego - mówi Łaboda.
    Według raportu, którym się posiłkuje przewodnicząca stołecznej komisji edukacji, ponad 70 proc. uczniów szykujących się do powrotu do szkół we wrześniu, odczuwa stres, niepewność i zniechęcenie.
    Z kolei 47 proc. nauczycieli ocenia swój stan jako wypalenie zawodowe. Stąd apel stołecznej komisarz do resortu edukacji, by wsparł samorządy w zapewnieniu wyposażenia nauczycieli na nowy rok.
    - Nie może być tak, żeby nauczyciele pracowali na swoich prywatnych komputerach - mówiła Łaboda. - Mamy 200 tys. uczniów 30 tys. nauczycieli, każdy z ich powinien mieć dostęp do sprzętu.
    Warszawski ratusz chce, aby wszyscy nauczyciele przeszli także szkolenia z zakresu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

    Nie będzie ocen?

    Justyna Drath, nauczycielka z warszawskiej szkoły średniej, tłumaczy, że pandemię powinniśmy wykurować i zadbać o dobrostan psychiczny uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół.
    - By dążenie do wiedzy nie przysłoniło nam człowieka. - powiedziała Drath. - Ważne jest, żebyśmy nie wylewali dziecka z kąpielą i nie udawali, że tej pandemii w ogóle nie było i wrócili 1 września, jakby nigdy nic się nie wydarzyło. Zdalne nauczanie przyniosło wiedzę na temat nowych programów, rozwiązań technologicznych, które możemy nadal wykorzystywać w nauce - wylicza nauczycielka.
    Jest też pomysł, aby w pierwszych miesiącach po powrocie uczniów do szkół nie wystawiać uczniom ocen. Drath uważa, że zdalne nauczania przyniosło wiele pytań o sens oceniania i weryfikacji wiedzy dzieci. Nauka online była też testem zaufania uczniów i pedagogów do siebie.
    Przedstawicielka warszawskich szkół rekomenduje, aby nie mścić się na uczniach. Nie rzucać się do sprawdzania ich wiedzy nabytej w czasie nauki zdalnej.
    - "Skoro oszukiwaliście przez cały czas, to my teraz sprawdzimy waszej wiedzy, bo to, co robiliśmy do tej pory, to nie było naprawdę". Tego nie wolno nam robić - grzmi nauczycielka.
    - Ocenianie ma wzmacniać ucznia, wskazywać, nad czym ma pracować, a nie wytykać jego braki - uważa Drath.
    Proponuje w zamian zadawanie rozprawek i esejów, które mogą być dla uczniów bardziej rozwijające niż oceny.

    Rekomendacje stołecznego ratusza

    Warszawski retusz przygotował dla stołecznych szkół rekomendacją na mowy rok szkolny 2021/2022. Wśród nich są:
    1. Proces adaptacji, integracja i zdrowie psychiczne jako priorytety;
    2. Program interwencyjny dla uczniów i uczennic;
    3. Scenariusz zajęć na godziny wychowawcze;
    4. Wsparcie psychologiczne aktywne oraz prewencyjne;
    5. Diagnozowanie, nie ocenianie;
    6. EduWarszawa - lista programów pozarządowych;
    7. Redukowanie nierówności między dzielnicami.