Od 8 stycznia leki odbierzemy już tylko na e-receptę. Pacjenci mogą dostać ją w jednej z trzech form. Dla niektórych konieczne będzie założenie specjalnego konta, a inni w celu potwierdzenia uprawnień będą musieli podać dodatkowy kod i numer PESEL.
Jak działa e-recepta? Podczas wizyty u lekarza, pacjent otrzyma od niego elektroniczną receptę. Może być ona wystawiona w formie 4-cyfrowego kodu. Należy go przedstawić w aptece i podać farmaceucie kod osoby, na którą wpisana została recepta. Jeśli kupujemy leki dla swoich dzieci, to warto zapamiętać ich numer PESEL lub mieć go zawsze przy sobie.
Innym sposobem jest wysłanie e-recepty na maila. Wówczas przychodzi do pacjenta wiadomość z plikiem PDF. Należy go odtworzyć w telefonie i wystawić ekran do zeskanowania kodu kreskowego. Tyle wystarczy, by farmaceuta wiedział, które środki i w jakiej ilości ma wydać.
Jest jeszcze trzecia forma e-recepty. Opracowano ją z myślą o tych, którzy nie korzystają z telefonów. Wówczas otrzymają oni od lekarza wydruk informacyjny, który sam w sobie nie jest receptą. Należy go przekazać w aptece do zeskanowania, a farmaceuta wyda przepisane środki.
Jak założyć konto do recept online? Aby korzystać z e-recept na telefonie, trzeba założyć specjalne Internetowe Konto Pacjenta na stronie www.pacjent.gov.pl. Jednak, aby to zrobić trzeba mieć już Profil Zaufany. W ten sposób jest możliwość również zweryfikowania tożsamości przez stronę Banku PKO BP lub Inteligo.
Z kolei w aplikacji mObywatel, gdzie można dodać swoje wszystkie dokumenty w postaci mTożsamości, dodana została także kategoria eRecept.
Jak długo jest ważna e-recepta? Nowy system obejmuje 4 różne okresy ważności dla recept, w zależności od tego, jakie środki zostały przepisane. Najkrótszy termin mają antybiotyki i te należy kupić w terminie 7 dni. Pacjenci zażywający środki odurzające mają na ich wybranie 30 dni. Z kolei recepty z preparatami immunologicznymi tracą ważność po 120 dni. Na wybranie innych medykamentów pacjenci mają 365 dni.