Twoje dziecko przynosi do domu jedynki, bo nauczyciel nie może się rozczytać, bo coś źle policzyło lub narobiło błędów? Jeśli maluch długo się uczy, a wciąż ma problemy z opanowaniem materiału i poprawą ortografów, to bardzo prawdopodobne, że należą mu się specjalne przywileje.
Dziecko, które nie nadąża z nauką za całą klasą i zbiera słabe oceny, mimo wielogodzinnej nauki wymaga szybkiej reakcji. Taki stan może być wywołany przez dysleksję. Należy to szybko sprawdzić, nim dziecko bezpodstawnie zostanie odepchnięte przez rówieśników lub co gorsza – zwyzywane ukarane przez poirytowanego nauczyciela.
Objawy dysleksji rozwojowej
Dysleksję definiuje się, jako termin określający zaburzenia, które wiążą się z trudnościami w nauce czytania, interpretacji słów i innych symboli. Przypadłość ta nie ma jednak żadnego wpływu na ogólną inteligencję, nie jest również zależna od opieki wychowawczo-dydaktycznej.
Do symptomów, które już we wczesnym okresie dziecka mogą wskazywać na ryzyko pojawienia się dysleksji, należą:
-opóźniony rozwój mowy
-brak raczkowania
-problemy z rysowaniem i pisaniem
-mylenie prawej ręki z lewą
-trudność w różnicowaniu głosek.
Z dysleksją dodatkowo wiążą się również inne trudności:
Prawa dyslektyków
Dzieci, które mają problemy z pisaniem, wolno czytają, czy szybko tracą koncentrację, mogą liczyć na specjalne przywileje podczas zadawania sprawdzianów i egzaminów. Warunkiem jest jednak dostarczenie w odpowiednim terminie ważnej opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Rozporządzeniem MENiS z dnia 7 września 2004 r. wskazuje, że dla dziecka dyslekcyjnego należy dostosować warunki dydaktyczne, zgodnie z indywidualnymi potrzebami psychofizycznymi i edukacyjnymi ucznia. W zakres tych warunków może wchodzić m.in.:
-zaznaczania odpowiedzi bezpośrednio w zestawie egzaminacyjnym bez przenoszenia na kartę odpowiedzi
-przedłużenia czasu na sprawdzianach, egzaminach i testach językowych
-przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu w osobnej sali
-odrabianie zadań pisemnych na komputerze (w szczególności przy dysgrafii)
-skorzystania z pomocy nauczyciela, który odczyta polecenia zadań egzaminacyjnych składających się z 250 lub więcej słów
-przekazanie arkusza egzaminacyjnego do oceny na podstawie dostosowanych kryteriów punktowania odpowiedzi do wybranych zadań otwartych.
Jak wykryć u dziecka dysleksję?
Nim upomni się dziecko za złe oceny i rozkaże uczyć ponownie, warto zwrócić uwagę w czym tkwi problem. Pierwsze oznaki dysleksji można wykryć już po kilku minutach spędzonych z nim przy pisaniu lub czytaniu:
- Dziecko nie dostrzega różnicy między głoskami “s” i “z”
- Dziecko ma trudność z wymyśleniem rymów do prostego słowa np. kot
- Dziecko myli ze sobą literki podobne kształtem np. “l=ł”, “m=n” lub “p=b”
- Dziecko nie pamięta prawidłowej pisowni wyrazów z niewymiennym “rz” i “ó”