
Z jakimi umiejętnościami dziecko powinno opuścić przedszkole? Co musi umieć, żeby poradzić sobie w szkole? Lista stworzona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej pomoże dokładnie odpowiedzieć na te pytania.
– samodzielnego ubierania się i rozbierania (w tym wiązania sznurowadeł),
– załatwiania swoich potrzeb fizjologicznych i zgłaszania potrzeb,
– odczytywania komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (mowy ciała),
– radzenia sobie z emocjami (być psychicznie gotowe na nauczanie, kontrolować emocje i być pozbawione lęku separacyjnego),
– empatii (szacunku dla osób i zwierząt),
– tworzenia i budowania prostych konstrukcji (np. przy użyciu klocków lub przedmiotów użytkowych),
– utrzymywania długopisu lub pióra oraz mieć za sobą próby pisania pojedynczych liter (mowa o podstawowych pracach manualnych, jak chwytanie),
– sprzątania swoich rzeczy i ich pakowania,
– pracy w grupie i komunikacji z rówieśnikami (z szacunkiem dla norm panujących w grupie, oceniając zachowanie swoje oraz koleżanek i kolegów),
– przyjmowania konsekwencji swojego zachowania (mieć świadomość, że zrobił coś niewłaściwie),
– znajomości swoich danych (imienia oraz nazwiska, a także adresu),
– posługiwania się zwrotami grzecznościowymi,
– wyrażania swojego zrozumienia dla rzeczy i zjawisk (na indywidualny, ale zrozumiały dla dorosłych i rówieśników sposób),
– odróżniania fikcji od rzeczywistości (m.in. tej przedstawianej w bajkach),
– odczytywania pojedynczych słów, z którymi ma styczność na co dzień,
– opowiadania i odpowiadania na pytania,
– wyczucia przestrzeni (wskazania na obrazku, że coś znajduje się z przodu lub z boku,
– śpiewania (chęci podejmowania prób),
– znajomości swojego pochodzenia (kraj, przynależność do Unii Europejskiej, podstawowe symbole),
– rozpoznawania kierunków, kształtów i kolorów,
– matematyczne (liczenie do 10, a także przeliczania w czasie zabaw),
– odróżniania zjawisk atmosferycznych, a także nominałów pieniądza i znajomości zawodów wykonywanych przez rodziców,
– reagowania na podstawowe polecenia w wybranym języku nowożytnym.
Może cię zainteresować także: Szkoła bez ocen? To możliwe. Pomysłodawca Szkoły Minimalnej: "dzieci cierpią na bulimię informacji"













