Ile zadań można wykonać dobrze równocześnie?
Ile zadań można wykonać dobrze równocześnie? Prawo autorskie: vadimgozhda / 123RF Zdjęcie Seryjne
Reklama.
Wielozadaniowość
Jak twierdzi dr. Konrad Maj psycholog z Uniwersytetu SWPS. Radzi on, abyśmy skupiali się dokładnie na jednej czynności przez 25 minut, jeżeli natomiast zależy nam, aby robić dwie rzeczy jednocześnie jedną powinniśmy umieć robić automatycznie.
dr. Konrad Maj
psycholog SWPS

Jednoczesne czytanie książki i słuchanie radia, rozmawianie przez telefon i gotowanie, oglądanie filmu i jedzenie – wykonywanie wielu zadań w tym samym czasie to dziś powszechne zjawisko. Podobnie jak i widok kierowców rozmawiających przez telefon czy kobiet robiących makijaż w trakcie jazdy. Jak wynika z badań, takie zachowania mogą przynieść katastrofalne skutki.

Wyniki badań
Jak podaje wielozadaniowość to jedynie złudzenie, że umiemy robić dwie lub więcej rzeczy naraz i każda czynność jest robiona na tym samym, wysokim poziomie. Wyniki badań w wielkiej Brytanii ukazują, że rozmawianie przez telefon podczas jazdy samochodem zwiększa ryzyko wypadku 4 krotnie, a w badaniach opublikowanych taki sposób jazdy porównywany jest do tego pod wpływem alkoholu. Nie pociesza fakt, że zestawy głośnomówiące niewiele dają, bowiem również są w stanie rozpraszać uwagę kierowcy i powodować tak zwaną "ślepotę z nieuwagi".
dr. Konrad Maj
psycholog SWPS

Pełne skupienie uwagi na informacjach pochodzących z różnych źródeł czy też wykonywanie kilku czynności jednocześnie jest dla mózgu praktycznie niemożliwe, ponieważ ma on trudności z szybkim i ciągłym przełączaniem się na inne tryby działania. Podobnie jak komputery nie radzimy sobie z nagłym przerwaniem danej czynności i szybkim restartem. Mało tego, czas wykonywania kilku zadań jednocześnie znacznie się wydłuża i towarzyszą mu efekty uboczne – różnego rodzaju błędy poznawcze.

Naukowcy z Kansas State University (USA) Lori Bergen, Tom Grimes oraz Deborah Potter przeprowadzili eksperymenty, w których czasie badani oglądali wiadomości telewizyjne przygotowane przez stację CNN, a następnie odpowiadali na pytania dotyczące ich treści. Pierwsza grupa oglądała typowe wiadomości, które zawierały dodatkowe paski informacyjne obrazy (typu headlines) zaś druga grupa – samą treść i obraz, w którym wykadrowany był prezenter. W pierwszym przypadku zapamiętano średnio o 10 proc. mniej informacji.
Czy wielozadaniowości można się jednak nauczyć?
Niestety nie ma takiej możliwości. Wskazują na to liczne badania i eksperymenty przeprowadzone z użyciem neuroobrazowania przez australijskiego neuropsychologa Paula E. Duxa. Jedyną możliwością, aby wykonywać dwie czynności dobrze, jest warunek, by jedna z nich była robiona biegle, z automatu. Lepiej nauczyć się dobrego zarządzania czasem, planowania zadań oraz ćwiczyć silną wolę i samokontrolę niż walczyć z ograniczeniami umysłu. Bo ta walka, przynajmniej jeśli chodzi o wielozadaniowość, wydaje się z góry skazana na niepowodzenie.
Źródło: PAP Nauka w Polsce