
System edukacji jest polem, na którym dyskusja goni dyskusję, aż w końcu przeistacza się w spór. Spór goni więc spór, bo kwestia jest emocjonalna i ważna. Edukacja i szkolnictwo to niemała część życia każdego z nas. Życia naszych dzieci, które zaliczają wszystkie pierwsze testy dojrzałości w szkolnych murach.
Ocena powinna być dla dziecka sygnałem, odpowiedzią, na to, co zrobił w tej chwili. Ocena powinna być dla dziecka jasna, zrozumiała. Absolutnie konieczne jest wyjaśnienie dziecku, jak funkcjonuje system oceniania i jak jest oceniane, w tym konkretnym przypadku. Takie metody są wdrażane jeszcze zdecydowanie zbyt rzadko.
Coraz częściej mówi się, że oceny nie są ważne, dla uczniów. Dla nich samych stanowią jednak ważny punkt odniesienia. Nie tylko są opinią o stanie wiedzy, ale też pozycjonują ucznia w hierarchii klasowej. To właśnie cień oceniania. Zjawisko, które jest zgubne dla samooceny i może naprawdę zrujnować na lata poczucie własnej wartości naszego dziecka.
Starszak może na dobre utożsamić się z etykietą–tego gorszego, nieudolnego. Tymczasem, złe oceny szkolne nie mówią wiele na temat sukcesu w przyszłości. Z perspektywy teorii inteligencji Gardnera to, że uczeń nie ma talentu w dziedzinach logiczno–matematycznych, czy językowych, znaczy tylko tyle, że jego mocne strony są ulokowane w czymś innym, może w ruchu, może w umiejętnościach interpersonalnych.
Podstawą dobrej rozmowy z dzieckiem jest akceptacja jego możliwości intelektualnych. Wielu rodziców uparcie pragnie, by dziecko było przede wszystkim umysłem ścisłym, albo wybitnym humanistą. Może się wydarzyć, że naprawdę mimo starań, nic z tego nie będzie, bo talent poszedł w inną stronę.
Nie zmienimy obecnego systemu, ot tak. Każda zmiana to długi proces. To, co możemy zrobić, to kształtować osobowość naszych dzieci z poziomu relacji rodzic-dziecko. Rozmawiać i tłumaczyć, słuchać i obserwować. I nigdy, przenigdy nie oceniać szkolnych sytuacji nie poznawszy wszystkich stron. Być z dzieckiem i dla dziecka, a nie w opozycji dla niego. Mieć otwarty umysł i umiejętność przekazania naszych perspektyw.
Może cię zainteresować także: Znamy już 38 opinii ekspertów o podstawie programowej. Czy Ministerstwo Edukacji podniesie się po takiej fali krytyki?
Napisz do autora: magda.wozniak@mamadu.pl